Adam Szejnfeld, poseł na Sejm RP, były wiceminister gospodarki był gościem Koalicji „PRO-POLSKA”. Koalicję powołały największe organizacje gospodarcze działające w Polsce. Celem inicjatywy jest działanie na rzecz doprowadzenia do przygotowania i wdrożenia przez Rząd RP systemu promocji polskiej gospodarki. Spotkanie odbyło się w dniu 18 marca br. w siedzibie Amerykańskiej Izby Gospodarczej w Warszawie.
Poseł Adam Szejnfeld został poproszony o zaprezentowanie swojego poglądu na temat stanu promocji Polski i wspierania polskich przedsiębiorców za granicą oraz przybliżenie zebranym projektu ustawy o systemie promocji polskiej gospodarczej, jaki przygotował w ramach „Pakietu na rzecz przedsiębiorczości”.
Promocja gospodarcza ma łączyć wiele dzisiaj istniejących instytucji w jeden system powiązanych działań podejmowanych w celu wspierania gospodarczej aktywności polskich przedsiębiorców za granicą, w tym w zakresie rozwoju eksportu i polskich inwestycji za granią, wspierania napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych na terytorium RP oraz promowania pozytywnego wizerunku polskiej gospodarki za granicą – mówił na posiedzeniu poseł Adam Szejnfeld.
Nowością mojego projektu, wobec dotychczasowych koncepcji, jest wprowadzenie zasady planowania strategicznego i wykonawczego w tym zakresie. Projekt przewiduje bowiem, że promocję prowadzi się na podstawie strategii wieloletniej i rocznych planów wykonawczych, przy czym strategia wieloletnia ma być dokumentem planowania strategicznego, wspólnym dla wszystkich podmiotów uczestniczących w systemie, natomiast plany roczne będą stanowiły wykonanie jej założeń, dla każdego podmiotu osobno. Projekt strategii ma być przygotowywany przez ministra właściwego do spraw gospodarki w porozumieniu z właściwymi ministrami. Plany roczne będą przyjmowane przez organy administracji rządowej wykonujące zadania z zakresu promocji gospodarczej – mówił poseł Szejnfeld.
Jednym z najważniejszych elementów projektu ustawy jest powołanie Agencji Promocji Gospodarki. Utworzenie rządowej agencji do spraw promocji gospodarczej wynika z konieczności zwiększenia aktywności polskich przedsiębiorców za granicą, a zarazem koordynacji rozproszonych środków i kompetencji w zakresie promocji eksportu i ściągania bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Nowa agencja nie ma być jednak kolejną instytucją, lecz przekształconą z obecnej, a mianowicie Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych SA – wyjaśniał Adam Szejnfeld.
Ustawa przewiduje stworzenie sytemu promocji gospodarki i wsparcia polskich przedsiębiorców w tym jeszcze roku, a wejście w życie przepisów ustawy miałoby nastąpić od 1 stycznia 2011 roku.
Antoni Kolasa
Dyrektor Biura posła Adama Szejnfelda
www.szejnfeld.pl