Na co jeszcze jesteśmy gotowi pozwolić „Wielkiemu Bratu”?… Na przykład, coraz więcej modeli nowych samochodów jest podłączonych do Internetu. Non stop wysyłają określone dane i to nie tylko w ramach swojego wewnętrznego systemu zarządzania pojazdem, ale także i na zewnątrz… Kolejne możliwości chce wprowadzić Unia Europejska, ale już dzisiaj kierowcy raczej nie wiedzą, które dane o nich i ich samochodach oraz do kogo trafiają, a przynajmniej, do kogo mogą trafić, i co się z nimi dzieje. Chodzi między innymi o tzw. system “połączonych samochodów” i technologie ITC oraz nowo przyjęte przepisy dotyczące systemu „eCall”. W związku z tym europoseł Adam Szejnfeld, członek Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów, zwrócił się do Komisji Europejskiej z pytaniem w tej sprawie.
Pojazdy samochodowe stają się obecnie coraz bardziej „inteligentne”, m.in. dzięki komputerowym systemom zarządzania samochodami. Coraz częściej, to komputer decyduje, czy możemy jechać, czy nie, kiedy mamy dokonać przeglądu technicznego, co i jak powinno być naprawione lub wymienione. Nowoczesne systemy informują nas już nie tylko o ogólnym stanie samochodu, czy o stanie nawet poszczególnych zespołów, podzespołów i pojedynczych części. Komputer pokładowy pojazdu może także zawiadamiać producenta, czy serwisanta, a nie tylko kierowcę, o stanie pojazdu na bieżąco albo okresowo, ba może przekazywać te informacje nawet bez naszej wiedzy. Oczywiście na to wszystko nakładają się różne inne systemy „śledzenia” samochodu – a więc pośrednio i jego właściciela, czy użytkownika – na przykład systemy rejestracji danych samochodu i jego właścicieli, systemy nawigacji czemu służą różne czujniki, kamery, rejestratory, radary… itp. Stosowane obecnie w pojazdach samochodowych urządzenia elektroniczne dają możliwość nie tylko zapisania informacji o pojeździe, jego stanie i lokalizacji oraz jego kierowcy, ale również ich natychmiastowego, bezprzewodowego przesłania do zewnętrznego odbiorcy.
- Dane te są jednymi z bardziej wrażliwych informacji. Wiedza o tym, gdzie w danej chwili znajduje się samochód, pozwala bowiem określić na przykład miejsce zamieszkania kierowcy, jego pracy, sposób spędzania wolnego czasu, najczęściej odwiedzane miejsca, w tym punkty handlowe, usługowe, rozrywkowe… Są to cenne informacje, do których z pewnością wiele podmiotów, w tym gospodarczych, chciałoby uzyskać dostęp, nawet wbrew wiedzy i zgodzie użytkownika albo właściciela pojazdu – napisał poseł Szejnfeld w interpelacji.
Eurodeputowany z Wielkopolski zwrócił się do Komisji Europejskiej z prośbą o wyjaśnienie, jakie działania zamierza podjąć Komisja, aby skutecznie chronić dane pojazdów samochodowych, jak również dane osobowe i informacje o trybie życia właścicieli i użytkowników pojazdów samochodowych.
- Z uwagi na bardzo szybki rozwój rozwiązań informatycznych w samochodach oraz pojawianie się nowego rodzaju oprogramowania umożliwiającego łączenie się samochodu z urządzeniami zewnętrznymi, konieczne jest wprowadzenie odpowiednich gwarancji dających każdemu właścicielowi pojazdu możliwość zdecydowania, czy – a jeśli tak, to, jakie – dane będą mogły być rejestrowane, gromadzone i przetwarzane – uważa poseł Szejnfeld.
****
PE zdecydował, że od końca marca 2018 r. nowe samochody sprzedawane w UE będą musiały mieć zamontowane urządzenie eCall. Zgodnie z przyjętymi przepisami, wszystkie nowe samochody osobowe sprzedawane w UE od końca marca 2018 r. mają mieć instalowane urządzenia eCall, które w razie wypadku automatycznie zawiadomią najbliższe centrum ratownictwa. Obok informacji o wypadku przekazane zostaną również inne dane, jak lokalizacja pojazdu, jego marka czy rodzaj używanego paliwa. Informacje zostaną przekazane nawet wbrew woli albo możliwości decydowania o tym kierowcy, na przykład, jeśli pasażer nie będzie w stanie mówić lub będzie nieprzytomny.
Innym systemem jest tzw. system “połączonych samochodów” korzystający z połączenia internetowego do wykonywania różnych funkcji, w tym pomiaru miejsca, warunków drogowych i osiągów pojazdu. Unia Europejska jest liderem zarządzania ruchem poprzez łączenie informacji dostarczonych przez samochody, które są podłączone do infrastruktury cyfrowej. UE chce by przemysł skierował swoje wysiłki w “globalny sukces rynkowy” poprzez zwiększenie współpracy i standaryzacji samochodów wspomaganych przez technologie ICT. Komisja Europejska zapowiedziała, że w 2016 roku zaproponuje przepisy, które będą miały wpływ na “podłączone samochody”.
Joanna Jeżyk
Asystentka Posła do Parlamentu Europejskiego Adama Szejnfelda
Bruksela – Strasburg