7.700 zł miesięcznie – tyle wynosi mediana zarobków absolwentów mogących pochwalić się dyplomem inżynierskim Poznańskiej Politechniki. Uczelnia ta, dbająca zarówno o poziom wykształcenia, jak i wszechstronny rozwój swoich studentów, stawia przede wszystkim na wiedzę, kreatywność i innowacyjność swoich studentów. Na inauguracji roku akademickiego Politechniki Poznańskiej 2015/2016 obecny był m.in. europoseł Adam Szejnfeld. Dzień wcześniej natomiast odbyła się w Poznaniu inauguracja roku akademickiego na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza.
Na poznańskich uczelniach rozpoczął się kolejny rok akademicki. Uroczystość inauguracji była okazją do podsumowania dotychczasowych sukcesów, jak i wyznaczenia celów na najbliższy rok. Poznańskie uczelnie, plasujące się na wysokich miejscach w ogólnopolskich rankingach, cieszą się dużą popularnością wśród świeżo upieczonych maturzystów. Wpływ ma na to między innymi świadomość, jak ważne, oprócz wysokiej jakości nauczania, jest przygotowanie studentów do wymogów rynku pracy. Szczególnie istotna jest nauka konkretnych kompetencji i umiejętności. Rolę tę spełnia między innymi Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości – jednostka zapewniająca studentom konsultacje i wykłady z przedsiębiorczości, pomoc w znalezieniu szkoleń, staży i praktyk, oraz Centrum Praktyk i Karier Studentów i Absolwentów, zajmujące się zawieraniem porozumień o współpracy z firmami ze środowiska biznesu oraz nawiązywaniem kontaktu między studentami i pracodawcami. Podobną rolę odgrywa Biuro Karier Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Wśród poznańskiego środowiska akademickiego coraz bardziej powszechne staje się przekonanie, iż sukces przyszłych absolwentów, którzy w przyszłości staną się autorami zmian w naszym kraju, zależy od docenienia roli innowacyjności i przedsiębiorczości. Zdaniem prof. dra hab. inż Michała Kleibera, który wygłosił wykład inauguracyjny w czasie uroczystości na Politechnice, drogą do rozwoju i sukcesu jest właśnie edukacja, innowacja i przedsiębiorczość: W dłuższej perspektywie nie ma dla nas żadnej innej alternatywy rozwojowej jak tylko postawienie na skuteczne wykorzystywanie istniejącej i nowo tworzonej wiedzy przez kreatywnych obywateli i przedsiębiorcze firmy. Rozwijanie wiary w siłę wiedzy i przedsiębiorczości oraz wspieranie kreatywności – indywidualnej i zbiorowej, w przedsiębiorstwach, administracji i wszelkich innych organizacjach – to ogólne przesłanki do programu najbardziej uprawdopodobniającego wymarzone przez nas sukcesy.
Dlatego tak ważne są podejmowane przez uczelnie wyższe inicjatywy, inwestycje i rozwijane programy dla studentów i absolwentów, takie jak podpisane w tym roku porozumienie o współpracy między Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza z Uniwersytetem Europejskim Viadrina we Frankfurcie nad Odrą, czy otwarcie Hali Sportowej Politechniki Poznańskiej.
Justyna Pietryga
Biuro Adama Szejnfelda
Posła do Parlamentu Europejskiego
www.szejnfeld.pl
www.kobiecastronazycia.pl