Arthur Schopenhauer “Wszystko, co doskonałe, dojrzewa powoli.”

Hannibal “Albo odnajdziemy drogę, albo ją zbudujemy.”

Adam Szejnfeld o kolejnej ustawie deregulacyjnej

Redaktor admin on 9 Listopad, 2012 dostępny w Komunikaty. Możesz śledzić odpowiedzi do tego wpisu poprzez RSS 2.0. Nie ma możliwości pozostawienia komentarza.

Poseł Adama Szejnfeld, występując w Sejmie w imieniu Klubu Platformy Obywatelskiej, poparł rządowy projekt ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce. Poseł przypomniał wcześniejsze rozwiązania „Pakietu na rzecz przedsiębiorczości” oraz wskazał konieczne zmiany, jakie należy podjąć na przyszłość. Mówił również o projekcie Platformy Obywatelskiej mającym na celu ograniczenie zatorów płatniczych w Polsce. Jako najważniejsze elementy projektu rządowego wspomniał o polepszeniu przepisów dotyczących metody kasowej dla małych przedsiębiorców oraz dotyczących „ulgi na złe długi”, a także zmian przepisów dotyczących leasingu oraz rozwiązań z zakresu Partnerstwa Publiczno-Prawnego.

Występują w Sejmie poseł Adam Szejnfeld powiedział, m.in.: Oto składamy dzisiaj dowód na to, iż ekipa rządowa Platformy Obywatelskiej i Polskiego Stronnictwa Ludowego kontynuuje procesy naprawy polskiego prawa gospodarczego, chodzi o deregulację, reglamentację, o proces, który ma wspierać polskich przedsiębiorców w ich rozwoju.

Projekt ustawy, którego pierwsze czytanie właśnie dzisiaj się rozpoczęło, jest dowodem tego, iż przyjęcie kilkudziesięciu ustaw w poprzedniej kadencji stanowiło wielki początek dużego procesu, który trwa i oczywiście jeszcze długo będzie musiał trwać, abyśmy osiągnęli satysfakcję z jego przebiegu. Warto więc przypomnieć, że w minionej kadencji w ramach pakietu na rzecz przedsiębiorczości przyjęliśmy – jak już wspomniałem – kilkadziesiąt ustaw, ponad 40, które w znacznym stopniu poprawiły sytuację polskich przedsiębiorców: zarówno mikro-, małych oraz średnich przedsiębiorców, jak i dużych firm. Przypomnę więc, że wówczas wprowadziliśmy nowe rozwiązania, takie jak zasadę zero okienka, zamieniliśmy kulturę zaświadczeń na kulturę oświadczeń, wprowadziliśmy zasadę domniemania uczciwości przedsiębiorców, ustanowiliśmy odpowiedzialność urzędniczą, wprowadziliśmy metryczkę sprawy administracyjnej, prawo zawieszania działalności gospodarczej, ograniczyliśmy liczbę i zakres kontroli, dokonaliśmy deregulacji partnerstwa publiczno-prywatnego, zmniejszyliśmy liczbę zezwoleń, pozwoleń, licencji i innych instytucji reglamentacyjnych, rozszerzyliśmy obowiązek wydawania interpretacji indywidualnych, wprowadziliśmy nową interpretację ogólną, rozszerzyliśmy prawo w zakresie przekształceń osobowości firm, zwiększyliśmy krąg firm, które nie muszą prowadzić pełnej księgowości, zmniejszyliśmy koszty zakładania spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, wprowadziliśmy e-sądy, zmieniliśmy przepisy dotyczące REGON-u i NIP-u, trzykrotnie skróciliśmy czas zwrotu VAT (ze 180 do 60 dni), znieśliśmy VAT w działalności przy obrocie poniżej 150 tys. zł, wprowadziliśmy możliwość rozliczania podatku PIT przez Internet, e-faktury, zlikwidowaliśmy zupełnie albo zmniejszyliśmy tam, gdzie zlikwidować się nie dało, koszty zakładania i prowadzenia przedsiębiorstw w Polsce. Są to tylko oczywiście przykłady setek rozwiązań, które przyjęto do tej pory w ramach deregulacji i dereglamentacji.

W dzisiejszym projekcie proponuje się kolejne dobre i ważne rozwiązania. Nie będę ich omawiał szczegółowo, zaznaczę czy zaakcentuję jednak to, co niewątpliwie jest w niej najważniejsze, zwłaszcza w obecnej dobie spowolnienia gospodarczego, w czasach, kiedy przedsiębiorcy boleśnie odczuwają kryzys w Europie, recesję w Europie Południowej, a mianowicie coś, co jest w tym okresie pewną gangreną, która trapi przedsiębiorców, czyli rozwiązania dotyczące zatorów płatniczych. Wprowadzenie tej chociażby częściowej, jeszcze, niestety, ograniczonej, ale jednak wprowadzenie, metody kasowej rozliczania się z fiskusem, zarówno w zakresie podatku VAT dla małych przedsiębiorstw, jak i w odniesieniu do korzystania z ulgi na złe długi, należy ocenić pozytywnie. Na uwagę oczywiście zasługują również bardzo dobre rozwiązania dotyczące leasingu czy też kwestie dotyczące partnerstwa publiczno-prywatnego. Ta formuła bowiem zawsze – w tym czasie, o którym wspomniałem, tym obecnym i tym przed nami, jeśli chodzi o wykorzystanie partnerstwa publiczno-prywatnego na rzecz rozwoju Polski i rozwoju samorządu terytorialnego, przy możliwości podejmowania inwestycji, których wartości nie powiększałyby długu publicznego – jest wartością samą w sobie.

Marta Łasak

asystenta posła Adama Szejnfelda

www.szejnfeld.pl

www.kobiecastronazycia.pl

1 Komentarz do “Adam Szejnfeld o kolejnej ustawie deregulacyjnej”

  1. Roman mówi:

    12.11.2012
    III ustawa deregulacyjna wejdzie w życie już w styczniu?

    Rządowy projekt tzw. III ustawy deregulacyjnej ma już za sobą pierwsze czytanie w Sejmie. Nowe przepisy, choć nie jest to jeszcze pewne, powinny wejść w życie wraz z początkiem 2013 r.
    – Mamy nadzieję, że ten etap prac nad projektem będzie przebiegał sprawnie, tak aby ustawa zgodnie z planem weszła w życie z początkiem przyszłego roku – mówi ekspert Pracodawców RP, Piotr Rogowiecki.

    Przygotowana przez resort gospodarki ustawa ma w założeniu odciążyć przedsiębiorców i częściowo odbiurokratyzować Polskę. Zdaniem ekspertów, firmy nie mogą sobie pozwolić obecnie na „zaspokajanie apetytu administracji”, lecz – w czasie spowolnienia gospodarczego – muszą walczyć o klientów i o utrzymanie się na rynku.
    – Pozytywnie oceniamy trzecią odsłonę deregulacji. Wiele zawartych w niej propozycji spełnia nasze postulaty, m.in. wprowadzenie ułatwień w obszarze tzw. kasowego VAT i w korzystaniu z tzw. ulgi za złe długi, czy też zniesienie uznaniowości administracyjnej dotyczącej możliwości ograniczenia wysokości zaliczek płaconych przez podatników – dodaje Rogowiecki.

    Jak wskazują Pracodawcy RP, w skali roku koszty generowane przez publiczną administrację mogą sięgać w Polsce nawet 6,1% PKB. Suma obciążeń administracyjnych szacowana jest na ok. 2,9% (według oficjalnych analiz Ministerstwa Gospodarki).
    – Braliśmy aktywny udział w przygotowaniu założeń projektu, dlatego tym bardziej liczymy na to, że w toku prac sejmowych nie zostanie on popsuty – podsumowuje Rogowiecki.

    Mp http://WWW.podatki.biz

Brak możliwości dodania komentarza

Zaloguj się / Realizacja - Medianet (info@medianetinteractive.pl)