Business Centre Club popiera projekt posła Adama Szejnfelda likwidujący zatory płatnicze w Polsce – świadczy o tym opinia BCC dotycząca poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o podatku od towarów i usług. „Business Centre Club zdecydowanie popiera projekt ustawy. Przyjęcie przez ustawodawcę proponowanych rozwiązań bez wątpienia w istotny sposób odciążyłoby podatników, którym dłużnik nie zapłacił należności. Z drugiej strony mogłoby wpływać mobilizująco na dłużników. Projekt ustawy zgłoszony przez posła Adama Szejnfelda – czytamy w opinii BCC – proponuje zmiany w VAT, CIT i PIT, znacznie upraszczające możliwość stosowania tzw. ulgi na złe długi w VAT, a zarazem wprowadza analogiczną regulację do obu ustaw o podatkach dochodowych. Projekt jest dopracowany, rozwiązuje przedmiotowe kwestie kompleksowo i jest już w Sejmie”.
Poniżej wyciąg z opinii BCC:
Projekt A. Szejnfelda jest zbieżny z rekomendacjami zmian w podatkach, które Business Centre Club zgłosił w maju w kontekście regulacji ograniczających skalę zatorów płatniczych. Podkreślenia wymaga również fakt, iż wszystkie inne projektowane zmiany (zestawienie w załączeniu), z wyjątkiem projektu ustawy A. Szejnfelda, to jedynie założenia.
Jak wynika z uzasadnienia projektu jego głównym celem jest rozwiązanie problemu zatorów płatniczych. Zmiany unormowań prawa podatkowego w tym zakresie niewątpliwie mogą mieć pozytywny skutek, jednak jedynie wspierający dla systemowych rozwiązań w innych dziedzinach prawa wpływających na skuteczność i szybkość dochodzenia zaległości od dłużników (Kodeks postępowania cywilnego, Prawo upadłościowe i naprawcze, przepisy dotyczące postępowania sądowego i egzekucyjnego).
Business Centre Club zdecydowanie popiera projekt ustawy. Przyjęcie przez ustawodawcę proponowanych rozwiązań bez wątpienia w istotny sposób odciążyłoby podatników, którym dłużnik nie zapłacił należności. Z drugiej strony mogłoby wpływać mobilizująco na dłużników.
Projekt przewiduje wprowadzenie zmian w trzech ustawach (PIT, CIT i VAT), w wyniku których przedsiębiorca (wierzyciel), który nie dostał w terminie zapłaty za dostarczone przez siebie towary lub usługi miałby prawo do obniżenia podstawy opodatkowania zarówno w podatku dochodowym jak i podatku VAT. Jednocześnie przedsiębiorca dłużnik miałaby obowiązek podwyższenia zobowiązania podatkowego z tytułu zobowiązań, których nie zapłacił w terminie. Mechanizm korekt w przypadku wszystkich trzech ustaw miałby mieć zastosowanie po upływie 30 dni od terminu płatności.
Polska jest liderem wśród państw Unii Europejskiej w zakresie zatorów płatniczych. Jak wynika z analiz, w Polsce płatności opóźnione o ponad 90 dni stanowią aż 9,8 proc. ogółu płatności, podczas gdy średnia dla całej Europy wynosi 2,9 proc., przy czym np. w Belgii takie opóźnione płatności stanowią tylko 1,6 proc. ogółu płatności, a we Włoszech 0,6 proc.
Szczególnie w obecnej chwili, kiedy następuje spowolnienie gospodarki, problem płynności finansowej będzie dla przedsiębiorstw miał jeszcze większe znaczenie. Obecnie w przypadku, gdy dłużnik nie zapłaci zobowiązania za dostarczone towary czy usługi przedsiębiorca (wierzyciel) zmuszony jest do kredytowania swojego nierzetelnego kontrahenta (dłużnika), ale ponadto musi od nieotrzymanej wierzytelności zapłacić ponad 40% (CIT/PIT i VAT) podatków. Proponowane rozwiązanie miałoby zdecydowanie pozytywny wpływ na gospodarkę, jako że przyczyniałoby się do urealnienia obciążeń fiskalnych przedsiębiorstw.
Jednocześnie, z uwagi na przewidzianą w projekcie symetrię praw i obowiązków kontrahentów oraz zasadę jednoczesnych korekt rozliczeń podatkowych po obu stronach transakcji, proponowane rozwiązanie zapewnia neutralność dla budżetu państwa.
Oceniając projekt należy zwrócić uwagę, że:
- proponowane zmiany są kompleksowe w swoim przedmiocie i wprowadzają jednolite rozwiązanie w trzech ustawach (PIT, CIT i VAT),
- przepisy nie uprzywilejowują żadnej grupy podmiotów (jak np. metoda kasowa),
- zawierają stosunkowo proste wymogi proceduralne dokonywania obniżenia/podwyższenia podstawy opodatkowania, ponieważ obniżenie podstawy opodatkowania następowałoby „na bieżąco”, tj. w okresie, w którym upłynął wskazany termin płatności, bez konieczności zmiany rozliczeń podatkowych za poprzednie miesiące (kwartały) przez podatnika,
- ograniczają do rozsądnych granic wymogi formalne jedynie do powiadomienia urzędu skarbowego o dokonanej korekcie,
- dając jednocześnie organom skarbowym narzędzie do monitorowania dłużników, co do wykonania obowiązku podwyższenia podstawy opodatkowania,
- określony 30-dniowy termin na dokonanie korekty znakomicie przyczyni się do poprawy płynności finansowej przedsiębiorstw.
(źródło: www.bcc.org.pl)
Marta Łasak
asystentka posła Adama Szejnfeld