Poseł Adam Szejnfeld, członek Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów, podczas debaty Parlamentu Europejskiego z udziałem przedstawicieli Komisji Europejskiej na sesji plenarnej w Brukseli, jednoznacznie opowiedział się za działaniami mającymi na celu budowę Europejskiego Rynku Cyfrowego. - Jestem absolutnie przekonany, że dziś rozmawiamy na jeden z najważniejszych obecnie tematów, czyli rewolucji cyfrowej i udziału w niej Zjednoczonej Europy – podkreślił eurodeputowany Szejnfeld.
Komisja Europejska przyjęła dziś decyzję w sprawie pakietu dotyczącego Europejskiego Rynku Cyfrowego, który jest częścią przedstawionej w zeszłym roku strategii. Propozycje Komisji dotyczą m.in. problemu nieuzasadnionego blokowania geograficznego i innych form dyskryminacji ze względu na miejsce zamieszkania, rozwoju handlu elektronicznego, obniżenia kosztów i zwiększanie skuteczności doręczania paczek zagranicznych, egzekwowania praw konsumentów w świecie cyfrowym, jak również przyszłości platform internetowych.
- Współczesne społeczeństwo charakteryzuje się mobilnością, gdzie indziej się rodzimy, gdzie indziej uczymy, gdzie indziej mieszkamy, a jeszcze gdzie indziej pracujemy. Niestety świat stwarza bardzo wiele barier tak mobilnemu społeczeństwu w jego rozwoju. Nie udało się ich znieść nawet na wspólnym rynku, tym realnym. Nie popełnijmy więc tego samego błędu tworząc wspólny rynek cyfrowy. Jeżeli bowiem nie będziemy potrafili poradzić sobie z wyzwaniami, które stoją w tej dziedzinie w przed nami, Unia Europejska utraci konkurencyjność na rynku globalnym – mówił w Parlamencie Europejskim europoseł z Wielkopolski, który już wcześniej wielokrotnie zabierał głos w sprawie konieczności budowy konkurencyjnego rynku cyfrowego w Europie.
- Chciałbym przestrzec przed przeregulowaniem świata cyfrowego. Swoboda zarówno przedsiębiorców jak i konsumentów powinna być bowiem obwarowana jak najmniejszą ilością nakazów i zakazów, a także opierać się na wzajemnym zaufaniu. Inaczej obawiam się, iż będziemy skazani na porażkę w rywalizacji w świecie wirtualnym – zaznaczył poseł Szejnfeld.
***
W skład przyjętego dziś przez Komisję Europejską pakietu dotyczącego handlu elektronicznego wchodzą:
- projekt rozporządzenia mający na celu rozwiązanie problemu nieuzasadnionego blokowania geograficznego i innych form dyskryminacji ze względu na przynależność państwową, miejsce zamieszkania lub siedzibę;
- projekt rozporządzenia w sprawie transgranicznych usług dostarczania paczek, którego celem jest zwiększane przejrzystości cen i poprawa nadzoru regulacyjnego;
- projekt rozporządzenia służący wzmocnieniu egzekwowania praw konsumentów oraz ustanowienie wytycznych mających na celu wyjaśnienie m.in. tego, co kwalifikuje się jako nieuczciwa praktyka handlowa w świecie cyfrowym.
Równolegle z przyjęciem pakietu o handlu elektronicznym, Komisja przedstawiła dzisiaj zaktualizowane przepisy dotyczące unijnego ładu medialnego oraz swoje podejście do platform internetowych.
Warto zauważyć, iż pakiet uzupełniają projekty dwóch dyrektyw w sprawie dostarczania treści cyfrowych oraz sprzedaży internetowej i innych form sprzedaży towarów na odległość, który został przedstawiony przez Komisję w grudniu 2015 r. Dodatkowo na jesień br. Komisja Europejska zaplanowała przedstawienie propozycji legislacyjnej w sprawie uproszczenia podatku VAT.
Źródło: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-16-1887_pl.htm
Joanna Jeżyk
Asystentka Posła do Parlamentu Europejskiego Adama Szejnfelda
Bruksela – Strasburg