Promocja gospodarcza Polski, możliwości rozwijania inwestycji zagranicznych przez polskie firmy, wzrost wymiany handlowej z zagranicą oraz najważniejsze instrumenty wsparcia eksportu, to główne tematy panelu pt. „Polityka gospodarcza rządu” w ramach Narady Ambasadorów RP. Głównym gościem spotkania, które odbyło się 23 lipca br. był wiceminister gospodarki Adam Szejnfeld.
Wiceminister Szejnfeld podkreślił znaczenie gospodarki dla wzmacniania sytuacji politycznej krajów w dzisiejszym świecie. – W obecnych czasach słabe gospodarczo państwo nie jest w stanie zbudować uznanej pozycji na arenie międzynarodowej – zaznaczył. – Natomiast państwa o silnej gospodarce, wspierane profesjonalną służbą dyplomatyczną, mogą z powodzeniem budować swój potencjał na świecie. Dotyczy to również Polski – dodał.
Wiceszef MG zwrócił uwagę na to, że polska polityka zagraniczna i wymiana handlowa z zagranicą skupia się przede wszystkim na zacieśnianiu współpracy z krajami Unii Europejskiej. – Według danych GUS, około 78 proc. naszej wymiany handlowej w 2008 r. przypadało na państwa unijne – powiedział. – Szerokie perspektywy dla rozwoju naszego handlu stanowią jednak nie tylko kontakty w ramach UE, czy z rozwiniętymi krajami Europy, ale także z krajami rozwijającymi się – podkreślił.
Według wiceministra gospodarki, jedną z najważniejszych ról we wprowadzaniu polskich przedsiębiorców na nowe rynki pełni polska dyplomacja – Otwieracie przed naszymi firmami drzwi do sukcesu za granicą. Wasza pomoc jest nie do przecenienia, szczególnie w państwach pozaeuropejskich, gdzie realia prowadzenia działalności gospodarczej odbywają się na innych zasadach niż w naszej części świata – zwrócił się do obecnych na spotkaniu ambasadorów.
Zdaniem ministra Szejnfelda, szansą na wzmacnianie pozycji naszego kraju na świecie jest również zacieśnianie współpracy polskich samorządów, zwłaszcza regionów z zagranicą. – Mamy już wiele przykładów takiej kooperacji, nie tylko w obrębie Europy, ale także np. Azji i Ameryki Południowej – zauważył. Sekretarz stanu przypomniał, że w sierpniu br. dwa swoje biura w Brazylii otworzy Wielkopolska.
Wiceminister Szejnfeld wymienił ponadto najważniejsze instrumenty wsparcia eksportu, oferowane przedsiębiorcom przez polski rząd. – Są wśród nich: dofinansowanie misji i targów zagranicznych, branżowe projekty promocyjne, certyfikacja wyrobów, dofinansowanie wydawnictw oraz „Paszport do eksportu” – powiedział. Poinformował również, że resort gospodarki przygotowuje sieć Centrów Obsługi Eksporterów i Importerów w Polsce. – Narzędzie to ma na celu pobudzenie napływu inwestycji zagranicznych do Polski oraz wsparcie rodzimego eksportu – dodał.
Puentą wystąpienia ministra Adama Szejnfelda było stwierdzenie, iż dynamicznego rozwoju współpracy gospodarczej Polski z zagranicą nie da się bardziej zdynamizować bez stworzenia spójnego systemu promocji gospodarczej oraz bez powołania do życia nowoczesnej, rządowej agencji odpowiedzialnej za realizację tych zadań. Polska jest jednym z ostatnich krajów świata, które takich agencji nie posiadają – zaznaczył minister Szejnfeld.
***
Organizatorem dorocznej Narady Ambasadorów RP było Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Z ramienia MSZ w spotkaniu wziął udział wiceminister Paweł Wojciechowski. W panelu „Polityka gospodarcza rządu” wzięli udział także m.in.: Małgorzata Krzysztoszek z PKPP Lewiatan, Andrzej Arendarski, Prezes Krajowej Izby Gospodarczej oraz Andrzej Malinowski, Prezydent Konfederacji Pracodawców Polskich.