Tylko dwóch polityków otrzymało nagrodę „Ambasador Fair Play” Są to: były wicepremier, Minister Gospodarki, pan Janusz Steinhoff oraz były wiceminister gospodarki, przewodniczący Komisji Deregulacyjnej, poseł Adam Szejnfeld. Tytuły i statuetki zostały wręczone na wielkiej, jubileuszowej XV Gali Fair Play, która odbyła się w dniu 7 grudnia br. w Sali Kongresowej Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie organizowanej przez Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym oraz Krajową Izbę Gospodarczą. W tym dniu poznaliśmy również laureatów XV edycji programu „Przedsiębiorca Fair Play” oraz XI edycji konkursu „Gmina Fair Play”.
W dzisiejszych czasach szerzącej się nienawiści, postaw i działań dalekich od etyki, rzetelności, uczciwości, choćby w sądach o innych, ten tytuł jest dla mnie szczególnie cenny. Dowodzi bowiem, że można w życiu publicznym, w polityce być użytecznym nie prowadząc wyniszczającej wojny przeciw komukolwiek i osiągać mimo to, a może przede wszystkim dlatego, splecenie i gospodarczo ważne cele. Bardzo wiec dziękuję za przyznanie mi tego wyróżnienia, szczególnie w tak doborowym towarzystwie – mówił poseł Adam Szejnfeld. Poseł Szejnfeld zaproponował także organizatorom rozważenie możliwości rozwinięcia programu o kolejny element, mianowicie program „Polityk Fair Play”. Być może mogłoby się to przyczynić do tego, aby temperatura politycznej dyskusji w Polsce się obniżyła a jej jakość się podniosła – powiedział poseł Szejnfeld.
„Honorowy Ambasador Fair Play” – to tytuł przyznawany przez „Ambasadorów Fair Play w Biznesie” w ramach programu prowadzonego przez Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym, osobom także spoza środowisk gospodarczych, szczególnie zasłużonym dla propagowania idei fair play.
Tytuł „Honorowy Ambasador Fair Play 2012” został przyznany:
- Panu Januszowi Steinhoffowi za poparcie, jakiego udzielał programowi, jako Wicepremier i Minister Gospodarki w rządzie Jerzego Buzka, a także później, także aktywnie uczestnicząc w pracach Kapituły Programu oraz promując w swojej pracy i działalności idee fair play.
- Panu Adamowi Szejnfeldowi za poparcie, jakiego udzielał programowi, jako przewodniczący Komisji Gospodarki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki i udziela nadal, jako Poseł na Sejm RP i Przewodniczący wcześniej Komisji Przyjazne Państwo i Komisji Skarbu Państwa, a obecnie Komisji Deregulacyjnej, między innymi aktywnie uczestnicząc w pracach Kapituły Programu oraz promując w swojej pracy i działalności idee fair play.
****
Program „Przedsiębiorstwo Fair Play” jest inicjatywą stworzoną dla firm, które hołdując zasadom społecznej odpowiedzialności, nie wahają się poddać obiektywnej weryfikacji niezależnej instytucji. Firmy, uzyskując certyfikat rzetelności, wzmacniają swój wizerunek i prestiż. „Przedsiębiorstwa Fair Play” są szeroko promowane przez organizatorów w mediach oraz w trakcie spotkań i konferencji gospodarczych.
Program „Przedsiębiorstwo Fair Play” jest to przedsięwzięcie, w którym oceniane są wszystkie aspekty działalności firmy, uwzględniające między innymi sposób i styl prowadzenia przedsiębiorstwa, a nie tylko jego wyniki ekonomiczne czy jakość produktów. Celem programu „Przedsiębiorstwo Fair Play” jest promowanie etyki w działalności gospodarczej rozumianej, jako zespół norm rzetelnego postępowania we wzajemnych relacjach przedsiębiorców z klientami, kontrahentami, pracownikami, wspólnikami, społecznością lokalną, a także władzą lokalną i państwową. Ideą programu jest zachęcenie wszystkich firm w Polsce do zachowań etycznych i wprowadzenia stosownych zmian nie tylko w wewnętrznej organizacji pracy, ale także do kształtowania pozytywnych relacji ze społecznością lokalną oraz dbałości o środowisko naturalne.
Konkurs “Gmina Fair Play” – Certyfikowana Lokalizacja Inwestycji jest afiliowany przy Krajowej Izbie Gospodarczej, a jego organizatorem jest Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym, który ma wieloletnie doświadczenie w dziedzinie promocji etyki i wspierania przedsiębiorczości zarówno po stronie biznesu, jak i samorządów lokalnych. Doświadczenia Instytutu oraz wieloletnie kontakty z Laureatami siostrzanego Programu Promocyjnego “Przedsiębiorstwo Fair Play”(www.fairplay.pl) pozwoliły wysnuć tezę, że skoro istnieją godne naśladowania przedsiębiorstwa, to również istnieją wzorcowe społeczności, gminy promujące zrównoważony rozwój, korzystny zarówno dla lokalnej społeczności, jak i dla biznesu. Na podstawie rozmów z przedsiębiorcami oraz własnych doświadczeń został stworzony zestaw cech, którymi powinna wykazać się „Gmina Fair Play”, a są to:
- aktywne podejmowanie działań organizacyjnych, promocyjnych i finansowych mających na celu przyciągnięcie inwestorów do gminy,
- dążenie do rozwiązywania pojawiających się problemów w drodze wzajemnego porozumienia,
- dotrzymywanie podjętych zobowiązań,
- stałe polepszanie infrastruktury gminnej,
- promowanie pro-ekologicznych inwestycji i obiektów dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych,
- praworządność i wysoki poziomem etyczny pracowników gminy,
- prowadzenie konsultacji z mieszkańcami oraz dbałość o zaspokojenie ich potrzeb
- współpraca z lokalnym biznesem.
Marta Łasak
asystentka posła Adama Szejnfelda