Arthur Schopenhauer “Wszystko, co doskonałe, dojrzewa powoli.”

Hannibal “Albo odnajdziemy drogę, albo ją zbudujemy.”

Geo-blocking NIE! Interwencja posła Szejnfelda

Redaktor admin on 20 Sierpień, 2015 dostępny w Komunikaty. Możesz śledzić odpowiedzi do tego wpisu poprzez RSS 2.0. Nie ma możliwości pozostawienia komentarza.

Jednym z głównych problemów uniemożliwiających budowanie Jednolitego Rynku Cyfrowego w ramach Unii Europejskiej jest geo-blocking, czyli blokowanie geograficzne.  Internetowi sprzedawcy odmawiają dostępu do stron internetowych innych, niż te dedykowane użytkownikom z danego państwa członkowskiego. W związku z tymi niekorzystnymi dla konsumentów praktykami poseł do Parlamentu Europejskiego Adam Szejnfeld zwrócił się do Komisji Europejskiej z postulatem podjęcia działań znoszących ten stan rzeczy, a więc otwierających rynek cyfrowy dla wszystkich mieszkańców Unii.

- W wielu przypadkach, nawet, jeżeli klient ma dostęp do strony internetowej, nie może na niej kupować towarów czy usług. Zdarza się również, że zostaje on przekierowany na lokalną stronę tej samej firmy, gdzie obowiązujące na niej ceny lub oferowane produkty znacząco się różnią. Czasem nawet jeżeli na danej stronie internetowej zakup jest możliwy, w wyniku geolokalizacji stosowane są inne ceny w zależności od miejsca, w którym znajduje się kupujący. Tego typu praktyki nie tylko prowadzoną do fragmentaryzacji wspólnego rynku, ale również w znaczący sposób dyskryminują jednych konsumentów względem drugich - podkreślił w zapytaniu pisemnym eurodeputowany z Wielkopolski.

Mimo iż Komisja Europejska w strategii na rzecz Jednolitego Rynku Cyfrowego zapowiedziała walkę z różnicowaniem cenowym zależnym od lokalizacji klienta, nie przedstawiła argumentacji, która uzasadniałaby prawną interwencję w swobodę kształtowania polityki cenowej przez przedsiębiorców. – Propozycje legislacyjne dot. geoblockingu będą musiały zostać poprzedzone stosownymi analizami ekonomicznymi uwzględniającymi siłę nabywczą konsumentów w różnych państwach członkowskich oraz badaniami dotyczącymi rzeczywistych kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa dysponującego ofertą transgraniczną. Pozwoli to na oszacowanie przewidywanych skutków społeczno-gospodarczych proponowanych zmian oraz zaproponowanie takich rozwiązań, które będą równoważyć interesy “cyfrowych konsumentów” i przedsiębiorstw – zaznaczył w swoim wystąpieniu poseł Szejnfeld.

***

Komisja Europejska zapowiedziała, że w pierwszej połowie 2016 r przedstawi konkretne wnioski ustawodawcze mające na celu wyeliminowanie nieuzasadnionego blokowania geograficznego. Działania te mogą polegać m.in. na ukierunkowanych zmianach ram prawnych dotyczących handlu elektronicznego oraz ram ustanowionych w art. 20 dyrektywy usługowej (dotyczący niedyskryminacji usługobiorcy ze względu na miejsce zamieszkania i przynależność państwową). Komisja rozpoczęła także badanie sektorowe konkurencji z naciskiem na stosowanie prawa konkurencji w obszarze handlu elektronicznego.

Więcej informacji:

Tekst Strategii Jednolitego Rynku Cyfrowego dla Europy:

https://mac.gov.pl/files/komunikat_komisji_europejskiej_-_strategia_jednolitego_rynku_cyfrowego_dla_europy.pdf

Dyrektywa o handlu elektronicznym:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32000L0031:PL:HTML

Dyrektywa usługowa:

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=URISERV:l33237&from=PL

Joanna Jeżyk

Asystentka Posła do Parlamentu Europejskiego Adama Szejnfelda

Bruksela – Strasburg

Brak możliwości dodania komentarza

Zaloguj się / Realizacja - Medianet (info@medianetinteractive.pl)