W dniu 26 maja 2011 roku, Poseł Adam Szejnfeld, przewodniczący sejmowej Komisji Przyjazne Państwo, autor „Pakietu Szejnfelda”, w skład którego wchodziła ustawa o upadłości konsumenckiej, wziął udział w zorganizowanej przez Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych „Debacie okrągłego stołu liderów opinii w sprawie upadłości konsumenckiej”. Głównym tematem spotkania była ocena funkcjonowania aktualnie obowiązującej ustawy o upadłości konsumenckiej.
Uważam, że obowiązująca stosunkowo niedługo ustawa wprowadzająca instytucję upadłości konsumenckiej jest rozwiązaniem dla polskiego porządku prawnego poniekąd rewolucyjnym. Upadłość, dotychczas zarezerwowaną jedynie dla podmiotów wykonujących działalność zawodową, mogą teraz ogłosić także konsumenci. Inną sprawą jest, że póki co niewiele osób efektywnie skorzystało z tej instytucji, jednakże według mnie jest to związane nie tyle z literą prawa ile z jeszcze niską świadomością istnienia takich przepisów oraz braku wiedzy na temat skutecznego przeprowadzenia tego typu upadłości. Tym bardziej uważam debatę, w której wziąłem udział, za potrzebną, gdyż z pewnością przyczyni się ona do szerszego rozpropagowania istniejących rozwiązań, a także pozwoli na uwidocznienie ewentualnych słabych punktów, które przy tego typu ustawach są swoistą „chorobą wieku dziecięcego”. Jeśli jednak debata uwidoczni potrzebę nowelizacji prawa po jego dwóch latach stosowania to oczywiście jestem gotowy podjąć takie zadanie - powiedział Poseł Szejnfeld po spotkaniu.
W spotkaniu i debacie wzięło udział około 30 osób, reprezentujących świat polityki, administrację państwową, a także organizacje konsumenckie. Obecni byli również eksperci ekonomiczni oraz eksperci prawni. Wprowadzenia do głównej części debaty w ramach Okrągłego Stołu dokonali: Pani Prodziekan Krajowej Izby Syndyków – Joanna Opalińska oraz Marek Jaślikowski, przedstawiciel Instytutu Wymiaru Sprawiedliwości – autor raportu z analizy spraw wniosków o upadłość rozpatrywanych w polskich sądach.
W ramach projektu, KPF zaprezentowało autorski poradnik dla niewypłacalnych. Poradnik ten dostarcza informacji, jak poprawnie skonstruować i złożyć wniosek o upadłość konsumencką i jest odpowiedzią na wciąż niski udział procentowy ogłoszonych upadłości konsumenckich w ogólnej liczbie złożonych wniosków. Poradnik ten zostanie przekazany do biura Rzecznika Praw Konsumenta.
Krzysztof Andrzejczak
asystent posła Adama Szejnfelda