Obszar Przemysłowy Kaesŏng jest specjalnym regionem w komunistycznej Korei Północnej, który pełni rolę poletka doświadczalnego dla wolnego handlu i reform, będąc finansowanym i koordynowanym przez Koreę Południową. Już po podpisaniu umowy o wolnym handlu między Unią a Koreą rozpoczęła się dyskusja jak traktować eksportowane stamtąd produkty, czy tak samo, jak te wyprodukowane w Korei Południowej? Sprawa, mimo wielu dyskusji, nadal pozostaje nierozwiązana. W związku z tym europoseł Adam Szejnfeld, Stały Sprawozdawca ds. Stosunków Handlowych Unia Europejska – Korea Południowa, zwrócił się do Komisji Europejskiej z pytaniem o obecne i planowane działania w tej kwestii.
- Przedsiębiorstwa funkcjonujące w ramach tego obszaru korzystają z taniej siły roboczej z Korei Północnej, ale z kapitału i technologii Korei Południowej. Dlatego nie wiadomo, czy umowa Unii z Koreą Południowa powinna dotyczyć towarów z Kaesŏng, czy też nie. Konieczne jest zatem osiągnięcie porozumienia, by ograniczyć jakiekolwiek niepewności w umowie, które utrudniają pełne jej wykorzystanie przez przedsiębiorców – zaznaczył w swoim zapytaniu do Komisji poseł z Wielkopolski.
W dniu 17 września 2014 r. odbyło się w Brukseli posiedzenie Komitetu ds. Stref Uszlachetniania Biernego na Półwyspie Koreańskim, podczas którego dokonano przeglądu warunków dalszego rozwoju gospodarczego i omówiono ustanowienie kryteriów dotyczacych obszaru przemysłowego Kaesŏng. Jednakże dotychczas żadne wiążące decyzje nie zostały podjęte.
W tym roku mijają cztery lata od wejścia w życie umowy o wolnym handlu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi a Republiką Korei. Jest to pierwsza z nowej generacji umów o wolnym handlu o szeroko zakrojonym i kompleksowym charakterze, jak również jest to pierwsze unijne porozumienie z państwem azjatyckim. Obecnie dyskutowane jest miedzy stronami wprowadzenie poprawek do tekstu umowy, które oprócz kwestii sposobu traktowania towarów wyprodukowanych w obszarze przemysłowym Kaesŏng dotyczą włączenia rozdziału o ochronie inwestycji czy uznawalności zawodów.
- Bez wątpienia umowa ta przyniosła znaczące korzyści przede wszystkim gospodarcze i społeczne, ale także polityczne po obu stronach, jednakże nadal część kwestii pozostaje nierozwiązana, ograniczając pełne możliwości, jakie to partnerstwo mogłoby przynieść Unii Europejskiej i Korei Południowej. Jedną z nich jest sprawa obszaru przmysłowego Kaesŏng – zaznaczył w interpelacji poseł Szejnfeld.
****
Obszar Przemysłowy Kaesŏng – specjalny region administracyjny Korei Północnej, założony w 2002 roku w części miasta Kaesŏng, administrowanego przez rząd północnokoreański. W regionie tym stosuje się zasady wolnego handlu i neoliberalnego programu reform. Kaesŏng posiada pełną autonomię wewnętrzną i jest powiązany gospodarczo z Koreą Południową (podłączony jest do południowokoreańskiej sieci energetycznej i telefonicznej).
Umowa o wolnym handlu między Unią Europejską a Koreą Południową weszła w życie 2011 r. Przewiduje ona stopniowe zniesienie praktycznie wszystkich barier taryfowych pomiędzy stronami, wielu barier pozataryfowych, a także wzajemne zwiększenie dostępu do rynków w zakresie inwestycji i świadczenia usług. Dotychczasowe statystki oraz dane makroekonomiczne przekonują, iż umowa ta jest korzystna dla obu stron, a wymiana handlowa dóbr i usług w 2014 roku wyniosła rekordowe 100 miliardów euro. Co więcej, porozumienie to przyczyniło się do znacznego zbliżenia Unii Europejskiej i Korei, dzięki czemu możliwe jest pogłębienie naszej współpracy w wielu dziedzinach gospodarki, ale nie tylko, także badań, edukacji i kultury czy turystyki.
Hanna Łuczkiewicz
Biuro Posła do Parlamentu Europejskiego Adama Szejnfelda
Bruksela – Strasburg