Komunikat
Biura Adama Szejnfelda
Sekretarza Stanu w Ministerstwie Gospodarki
07.09.2009r.
Łatwiejszy biznes – w Polsce i w Unii
Dziesiątki progospodarczych ustaw, które opracowuje Rząd i uchwala Parlament mają na celu zmniejszenie biurokracji i zwiększenie łatwości prowadzenia działalności przez firmy w Polsce. Ministerstwo Gospodarki w ramach „Pakietu na rzecz przedsiębiorczości” przygotowało kolejny projekt. Jest nim ustawa o działalności usługowej – powiedział na konferencji w MG wiceminister Adam Szejnfeld. Konferencja odbyła się w dniu 7 września br.
Jak poinformował na konferencji prasowej minister Adam Szejnfeld, najważniejszymi zmianami polskiego prawa, jakie wprowadzi nowa ustawa, będzie:
1. uproszczenie procedur związanych z zakładaniem i prowadzeniem firm,
2. wzmocnienie swobody świadczenia usług w kraju i za granicą,
3. wzmocnienie ochrony usługobiorców (konsumentów),
4. utworzenie Pojedynczego Punktu Kontaktowego w Ministerstwie Gospodarki
Ad. 1. Uproszczenie procedur administracyjnych, m.in. poprzez wprowadzenie.:
• instytucji „dorozumianej zgody” (gdy organ nie wyda rozstrzygnięcia we wskazanym terminie),
• zasady niezwłocznego załatwiania spraw,
• obowiązku potwierdzenia przyjęcia wniosku przez organ, wraz informacją o terminie załatwienia wniosku i pouczeniem o środkach odwoławczych,
• możliwości tylko jednokrotnego przedłużenia terminu, z koniecznością zawiadomienia o tym wnioskodawcy przed upływem terminu,
• obowiązku przyjmowania dokumentów z innego państwa członkowskiego potwierdzających spełnienie wymogów,
• obowiązku przyjmowania kopii dokumentów,
• elektronicznego załatwiania spraw.
Jedną z największych zmian prawnych, oprócz wprowadzenia instytucji dorozumianej zgody, ma być nałożenie obowiązku na państwo konieczności umożliwienia załatwiania spraw drogą elektroniczną, gdy państwo wprowadza dla przedsiębiorców nowe prawa lub obowiązki – podkreślił minier Adama Szejnfeld.
Ad. 2. Swoboda świadczenia usług, m.in. poprzez:
• możliwość czasowego świadczenia usług bez obowiązku wpisu do ewidencji działalności, rejestru przedsiębiorców, czy uzyskania zezwolenia (wyjątki mogą być wprowadzane wyłącznie przepisami prawa i jedynie ze względu na ochronę bezpieczeństwa, zdrowia, porządku publicznego oraz ochronę środowiska).
Ad. 3. Ochrona konsumentów. Ważnym zadaniem nowych przepisów będzie również wzmocnienie ochrony konsumentów (usługobiorców). Odbywać się to ma poprzez:
• wprowadzenie obowiązków informacyjnych dla usługodawcy, np. obowiązek przedstawiania danych kontaktowych, udzielania gwarancji, określania głównych cech oferowanej usługi oraz jej kosztorysu, informowaniu o posiadaniu ubezpieczenia OC.
• wprowadzenie zakazu dyskryminacji usługobiorcy, w szczególności ze względu na obywatelstwo lub miejsce zamieszkania – tzw. równe warunki dostępu do usługi.
Ad. 4. Pojedynczy Punkt Kontaktowy. Największą nowością organizacyjną proponowaną przez projekt ustawy będzie wprowadzenie w krajach członkowskich Pojedynczych Punktów Kontaktowych (tzw. PPK). Będą one spełniały podwójną funkcję:
• informacyjną – udzielanie informacji o obowiązkach i prawach związanych z prowadzoną działalnością, np. o dostępnych środkach prawnych w przypadku sporów, danych kontaktowych właściwych urzędów, stowarzyszeń i organizacji, danych o sposobie i warunkach dostępu do rejestrów i baz danych, czy o wymogach obowiązujących w innych państwach członkowskich,
• rejestracyjną – zakładanie firm i dokonywanie zmian w ewidencji działalności gospodarczej.
Rafał Kus
asystent ministra Adama Szejnfelda