Poseł do Parlamentu Europejskiego Adam Szejnfeld złożył pisemną interpelację do Komisji Europejskiej w sprawie norweskiej ustawy o płacy minimalnej. – W mojej ocenie norweskie przepisy i ich interpretacja mają znamiona wprowadzania pozataryfowych barier w przepływie towarów i usług, a także stają się barierą w swobodzie przepływu osób, co stoi w całkowitej sprzeczności do obowiązującego prawa, zarówno traktatowego, jak i prawa wtórnego Unii Europejskiej. W związku z powyższym zwracam się do Komisji Europejskiej z pytaniem, jakie oraz kiedy zamierza podjąć działania, aby wyeliminować niezgodne z unijnym prawem przepisy norweskiej ustawy o płacy minimalnej – napisał eurodeputowany w swojej interpelacji.
W ślad za Niemcami władze Norwegii przyjęły nowe przepisy w sprawie minimalnego wynagrodzenia dla kierowców w transporcie drogowym. Już od 1 lipca br. stawka ta wynosi 18 euro za godzinę i obowiązuje wszystkich, a zatem także zagranicznych kierowców pojazdów powyżej 3,5 tony oraz autobusów, którzy tylko czasowo znajdą się na terytorium Norwegii w ramach wykonywanych obowiązków. Do tego kierowcy śpiący w kabinie samochodu mają otrzymywać specjalny dodatek w wysokości 35 euro na dobę.
- Mimo iż Norwegia nie należy do Unii Europejskiej, jako członek Europejskiego Obszaru Godpodarczego, korzysta z uprzywilejowanego dostępu do rynku wewnętrznego i jest zobligowana do przestrzegania podstawowych swobód obowiązujących na tym rynku, tak samo jak każde państwo Unii Europejskiej – zaznaczył w pytaniu do Komisji Europejskiej poseł z Wielkopolski.
W sprawach budzących niepokój strony porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym dysponują narzędziami konsultacyjnymi oraz prawnymi, włącznie ze skargą do Trybunału Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu.
Po wprowadzeniu w Niemczech przepisów podobnych do norweskich, Komisja Europejska rozpoczęła procedurę kontrolną, domagając się wyjaśnień od rządu niemieckiego oraz ich uchylenia w razie potwierdzenia sprzeczności z prawem unijnym.
- Od wielu miesięcy mówimy o tym, że brak zdecydowanej reakcji Unii Europejskiej na próby demontażu Jednolitego Rynku Europejskiego zachęci kolejne państwa do podjęcia podobnych działań. Już teraz we Francji i Szwecji są przygotowywane konkretne rozwiązania legislacyjne w zakresie płacy minimalnej dla zagranicznych kierowców. Ten efekt domina powinien budzić nasz największy niepokój – podkreślił poseł Szejnfeld.
***
Europejski Obszar Gospodarczy (EOG) powstał w 1994 r. w celu rozszerzenia przepisów Unii Europejskiej dotyczących jej rynku wewnętrznego na państwa będące członkami Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA). Prawodawstwo UE dotyczące rynku wewnętrznego stało się częścią prawodawstwa państw stowarzyszonych w EOG z chwilą, gdy państwa te zgodziły się na jego inkorporację. Wdrożenie i egzekwowanie przepisów nadzorują specjalne organy EFTA oraz Wspólny Komitet Parlamentarny.
Jeżeli akt prawny zostanie włączony do porozumienia EOG, musi zostać przeniesiony do ustawodawstwa krajowego państw EFTA/EOG. Może to polegać na zwykłej decyzji rządu lub wymagać zgody parlamentu. Transpozycja jest działaniem formalnym i na jej etapie możliwe są wyłącznie techniczne dostosowania aktów prawnych. Po zakończeniu procesu rozszerzania prawodawstwa w zakresie rynku wewnętrznego na państwa EFTA/EOG, monitorowaniem jego transpozycji i stosowania zajmuje się Urząd Nadzoru EFTA i Trybunał EFTA.
Źródło: informacja własna oraz strona Parlamentu Europejskiego: http://www.europarl.europa.eu/atyourservice/pl/displayFtu.html?ftuId=FTU_6.5.3.html
Hanna Łuczkiewicz
Biuro Posła do Parlamentu Europejskiego Adama Szejnfelda
Bruksela – Strasburg