Arthur Schopenhauer “Wszystko, co doskonałe, dojrzewa powoli.”

Hannibal “Albo odnajdziemy drogę, albo ją zbudujemy.”

Odwrót od wspólnego rynku?…

Redaktor admin on 9 Czerwiec, 2017 dostępny w Komunikaty, Komunikaty prasowe. Możesz śledzić odpowiedzi do tego wpisu poprzez RSS 2.0. Nie ma możliwości pozostawienia komentarza.

Żyjemy w czasach wzrastających protekcjonizmów. Oficjalnie, a częściej zupełnie nieformalnie, poszczególne kraje członkowskie wprowadzają różnego rodzaju rozwiązania, które zaprzeczają idei jednolitego rynku europejskiego. Ale dzieje się jeszcze gorzej. Rewizja dyrektywy w sprawie delegowania pracowników, a teraz pakiet propozycji legislacyjnych dotyczących transportu drogowego mają jeden wspólny mianownik – dają państwom członkowskim już nie tylko w ramach ich indywidualnych działań, ale także już na podstawie prawa europejskiego, zielone światło na ochronę własnych przedsiębiorstw i gospodarek kosztem innych. Jest więc pytanie, czy w takiej sytuacji wspólny rynek pozostanie już tylko sloganem? ­– retorycznie na posiedzeniu Komisji IMCO pytał poseł Adam Szejnfeld, członek Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów, który po raz kolejny skrytykował Komisję Europejską za podejmowanie działań, które prowadzą do dezintegracji Jednolitego Rynku.

- Komisja Europejska przyjęła trudną do zaakceptowania strategię. Mimo sprzeciwu wyrażonego przez parlamenty 11 państw członkowskich, nie zmieniła kontrowersyjnej propozycji rewizji dyrektywy w sprawie delegowania pracowników. Teraz, mimo zastrzeżeń podnoszonych przez szereg unijnych krajów i mimo obaw wyrażanych przez organizacje branżowe, Komisja Europejska kładzie na stół propozycje, które są sprzeczne z podstawowymi zasadami wspólnego rynku, w szczególności swobodą przepływu usług. Te działania są na dodatek podejmowane pod hasłem walki z nigdzie niezdefiniowanym „dumpingiem socjalnym” - zaznacza eurodeputowany.

- Trudno nie odnieść wrażenia, że w tych dwóch przypadkach Komisja Europejska forsuje pewne rozwiązanie pod dyktando niektórych krajów Europy Zachodniej, które starają się zamknąć swoje rynki dla bardziej konkurencyjnych przedsiębiorstw z Europy Środkowej i Wschodniej, m.in. Polski. To absolutnie niedopuszczalne! Komisja jest zobowiązana do stania na straży interesu wspólnego całej Unii, nie może zaś działać jako rzecznik partykularnych interesów wybranych krajów czy sektorów – podsumowuje poseł Szejnfeld, który dodaje, iż w najbliższych miesiącach czekają nas trudne dyskusje w Parlamencie Europejskim nad kontrowersyjnymi propozycjami Komisji Europejskiej.

Poseł z Wielkopolski wyrażał swój pogląd w kontekście omawiania sytuacji na rynku zamówień publicznych, a przede wszystkim w kontekście regulacji dotyczących zamówień publicznych w stosunkach Unii Europejskiej z państwami trzecimi. Poseł Szejnfeld uznał, że trudno oczekiwać, aby państwa trzecie będą przestrzegały zasad otwartego rynku, skoro same państwa członkowskie swoimi działaniami często podważają te idee.

***

Pracownicy delegowani

Opublikowany 8 marca 2016 r. przez Komisję Europejską projekt rewizji dyrektywy 96/71/WE z 1996 r. regulującej delegowanie pracowników dąży do spełnienia idei, że „ta sama praca w tym samym miejscu będzie tak samo wynagradzana”. W praktyce oznaczać ma to, że wynagrodzenie pracownika delegowanego miałoby obejmować nie tylko, jak do tej pory, co najmniej minimalną stawkę w kraju przyjmującym, ale także obowiązek wypłaty również i innych elementów wynagrodzenia, na przykład takich, jak premie czy dodatki, które otrzymują lokalni pracownicy.

Wokół projektu rewizji dyrektywy z 1996 r. powstało wiele kontrowersji, w szczególności ze względu na to, że został on przedstawiony na trzy miesiące przed upłynięciem terminu transpozycji do krajowych porządków prawnych zapisów tzw. dyrektywy wdrożeniowej 2014/67/UE z 2014 r., mającej na celu usprawnienie stosowania dyrektywy z 1996 r. Co więcej, parlamenty aż 11 państw członkowskich w ramach tzw. procedury żółtej kartki, zgłosiły szereg zastrzeżeń do propozycji przedstawionej przez Komisję Europejską. Mimo to postanowiła ona kontynuować prace nad rewizją dyrektywy bez żadnych zmian

Pakiet mobilności

Tym mianem określany jest pakiet ośmiu propozycji legislacyjnych przedstawionych przez Komisję Europejską 31 maja 2017 roku. Ich celem ma być poprawa funkcjonowania rynku przewozów drogowych oraz warunków socjalnych i zatrudnienia pracowników. Szczególne kontrowersje wzbudza jednak propozycja objęcie całego transportu drogowego (z wyjątkiem tranzytu) przepisami odnoszącymi się do delegowania pracowników, co niesie za sobą znaczące obciążenia administracyjne i finansowe dla przedsiębiorstw tego sektora.

Pakiet propozycji Komisji Europejskiej dostępny jest na stronie:

https://ec.europa.eu/transport/modes/road/news/2017-05-31-europe-on-the-move_en

Mateusz Grzelczyk

Asystent Posła do Parlamentu Europejskiego Adama Szejnfelda

Bruksela – Strasburg

www.szejnfeld.pl

www.kobiecastronazycia.pl

www.facebook.com/PoselSzejnfeld

www.twitter.com/szejnfeld

www.instagram.com/szejnfeld

Brak możliwości dodania komentarza

Zaloguj się / Realizacja - Medianet (info@medianetinteractive.pl)