Remont i modernizacja pilskiego Dworca PKP to było „oczko w głowie” wcześniej posła, a teraz eurodeputowanego Adama Szejnfelda. Wielkopolski eurodeputowany wraz z senatorem Mieczysławem Augustynem, a także władzami miasta Piły, na czele z prezydentem Piotrem Głowskim, przez wiele lat starali się o to, aby wizytówka Piły mogła odzyskać swój dawny, piękny blask. Podsumowanie tych działań mieszkańcy oraz podróżni mogli oficjalnie podziwiać w dniu 23 października 2015 r. Tego dnia bowiem nastąpiło „wielkie otwarcie” pilskiego Dworca PKP po remoncie i modernizacja. W uroczystości udział wzięła także poseł Maria Małgorzata Janyska.
Pan Grzegorz Tomaszewski, dyrektor zarządzający w PKP oraz obecny na uroczystości Krzysztof Szewc, wiceprezydent Piły, podziękowali posłowi Szejnfeldowi, za jego wkład i wsparcie idei rewitalizacja Dworca PKP, w tym zdobycie tak wysokiej kwoty dofinansowania, dzięki czemu modernizacja budynku dworca mogła odbyć się w miarę kompleksowo i w możliwie krótkim czasie. Równie cieple słowa podziękowania skierowano pod adresem senatora Mieczysława Augustyna.
Po wielu latach, możemy się dzisiaj cieszyć, że Piła ma odnowioną, nowoczesną i piękną wizytówkę – Dworzec PKP. Trzeba jednak pamiętać, że to jeden z wielu elementów działań rządu na rzecz remontów, modernizacji oraz budowy infrastruktury kolejowej w Polsce. Dzisiaj oddawany oficjalnie do użytku Dworzec w Pile należy bowiem do grona 110 już wyremontowanych dworców w Polsce. W naszej części Wielkopolski wcześniej oddano m.in. dworce w Chodzieży i Wągrowcu oraz wybudowano nowy dworzec w Poznaniu. Obecnie kończonych jest następnych 20 inwestycji tego typu, w tym także w Kaliszu. Ale działania rządu i Zarzadu PKP, to nie tylko dworce, to przede wszystkim linie kolejowe oraz nowy tabor. Do tej pory oddano ok. 7 tys. km torów, czyli budowano i modernizowano w Polsce ok. tysiąca km torów rocznie. Tylko w ostatnich latach PKP wydało na inwestycje 22 mld zł. W bieżącym roku na tory wyjadą też nowe składy pociągów o wartości 6 mld zł. Tym sposobem tyko spółka Intercity będzie miała nowy lub zmodernizowany tabor aż w 70%. Do końca nowej perspektywy finansowej przewiduje się wydać w PKP aż 67,5 mld zł. To ogromne pieniądze. Bardzo się cieszę, że możemy tu, w Pile, brać udział w tym wielkim cywilizacyjnym przedsięwzięciu, zwłaszcza, że będzie ono u nas dotyczyło nie tylko dworców, ale również całej linii kolejowej Poznań – Piła – mówił na otwarciu dworca w pile poseł Adam Szejnfeld.
Od samego początku moich starań chciałem, aby zabytkowy dworzec w Pile stał się wreszcie piękną wizytówką naszego miasta i całego subregionu. Dzisiaj możemy być dumni patrząc na obecny budynek nie tylko na zewnątrz, ale również wewnątrz. Nie bez znaczenia ważna jest również bardzo dobra współpraca PKP z lokalnymi władzami, z prezydentem oraz organizacjami pozarządowymi, dzięki czemu dworzec będzie żył nie tylko życiem kolejowym. – Mówił po uroczystościach eurodeputowany z Piły.
Dworzec kolejowy w Pile jest niezwykły ze względu na swoją lokalizację na międzytorzu, jest podpiwniczony i posiada trzy kondygnacje naziemne. Pilski dworzec doczekał się kompleksowej przebudowy i modernizacji. Został gruntownie odnowiony zarówno na zewnątrz, jak i w środku, wszystko przy uwzględnieniu zabytkowego charakteru budynku i zadbaniu o jego historyczne elementy. Jednocześnie stał się bardziej funkcjonalny i przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Na dworcu PKP w Pile będzie restauracja, swoją siedzibę będzie mieć też straż miejska oraz organizacje pozarządowe. W przyszłości zlokalizowanych tu będzie także kilka lokali komercyjnych tak, aby dworzec mógł zarabiać na swoje utrzymanie.
***
Od 2012 r. PKP zmodernizowało lub wybudowało na terenie województwa wielkopolskiego aż 12 dworców: Chodzież, Gniezno, Jarocin, Kępno, Koło, Kościan, Poznań Główny, Rawicz, Swarzędz, Środa Wielkopolska, Wągrowiec. Ostatnie dwie modernizacje oddawane w 2015 r. dotyczą dworców w Pile oraz Kaliszu. Koszt remontu w Kaliszu wyniósł ponad 7,5 mln zł, zaś w Pile ok. 20 mln. Obydwa dworce zostały gruntownie zmodernizowane, odnowione oraz unowocześnione, zachowując przy tym oryginalny wygląd.
Województwo Wielkopolskie w zakresie infrastruktury kolejowej jest obecnie beneficjentem trzech z siedmiu projektów zgłoszonych i zaakceptowanych w pierwszym konkursie w ramach CEF, który przewiduje nakłady na łączną sumę 8,3 mld złotych. Wartość tych projektów w regionie przekracza 6 mld złotych. PLK zrealizują prace na linii kolejowej E 59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie, na trasie Wrocław – Poznań odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń oraz na linii E 20 Warszawa – Poznań na odcinku Sochaczew – Swarzędz.
W grudniu 2014 r., dzięki uruchomieniu pociągów Pendolino i nowym rozkładom jazdy, skrócił się czas podróży między największymi miastami, np. z Warszawy do Krakowa do ok. 2,5 godz., a z Warszawy do Gdańska do ok. 3 godz. Kolejne skrócenie czasu przejazdu nastąpi w grudniu 2015 r., ponieważ na tory wyjadą nowe składy pociągów o wartości 6 mld zł. Tabor PKP Intercity na koniec 2015 r. w ok. 70% będzie nowy lub zmodernizowany. Na wykonanie zadań „Krajowego programu kolejowego” do 2023 roku zostanie przeznaczone 67,5 mld zł.
Marta Łasak
asystentka posła do Parlamentu Europejskiego Adama Szejnfelda