Na posiedzeniu Parlamentarnego Zespołu ds. Energetyki strona rządowa i przedstawiciele przedsiębiorstw energetycznych poparli propozycję posła Adama Szejnfelda dotyczącą rozwiązania problemów inwestycji liniowych w Polsce. O dużych walorach projektu ustawy o korytarzach celu publicznego powstałego w ramach „Pakietu na rzecz przedsiębiorczości”, jaki stworzył poseł Szejnfeld, wypowiedzieli się pozytywnie m.in. minister Tomasz Tomczykiewicz i prezes PSE Operator S.A. Projekt dotyczy wszelkich inwestycji liniowych a nie tylko energetycznych, na przykład takich jak: linie elektroenergetyczne, gazociągi, ropociągi, światłowody, wodociągi, kolektory ścieków, itd. Ma uregulować też nie tylko problemy przyszłych inwestycji, ale także kilkudziesięcioletnie zaszłości z przeszłości – mówił Adam Szejnfeld.
Zakończyłem swoją pracę nad ustawą o korytarzach celu publicznego w sierpniu 2009 roku. Niestety do dzisiaj nie została ona uchwalona. Zresztą ustawa ta wchodziła w skład katalogu prawie 40 ustaw „Pakietu na rzecz przedsiębiorczości”, jaki miał na celu dokonanie deregulacji polskiego prawa gospodarczego. Dużym sukcesem było uchwalenie tych kilkudziesięciu ustaw, bowiem tylko trzy nie przeszły pełnej ścieżki legislacyjnej, a mianowicie projekt ustawy o systemie promocji gospodarczej Polski, nowelizacja Kodeksu pracy oraz omawiany projekt ustawy o korytarzach celu publicznego. Dlatego bardzo się cieszę, że pan minister Tomasz Tomczykiewicz oraz prezesi spółek sieciowych spośród kilku wariantów rozwiązania kłopotów prowadzenia inwestycji liniowych tak pozytywnie wypowiadają się o tej propozycji rozwiązania i wskazują ją, jako najlepszą spośród możliwych do podjęcia – mówił poseł Adama Szejnfeld.
Rozwiązanie horyzontalne, a więc takie, które dotyczy wszelkich inwestycji liniowych, np. linie elektroenergetyczne, gazociągi, ropociągi, światłowody, wodociągi, itp. są jedynie sposobem osiągnięcia celu głównego i zasadniczego, a wiec celu publicznego ważnego dla społeczeństwa i dla funkcjonowania państwa. Propozycja zawarta moim projekcie była zupełnie nowatorska i bezprecedensowa, być może dlatego budziła wiele oporów. Jej walorem jest także to, iż daje szansę uregulować kompleksowo wszystkie kwestie dotyczące lokowania urządzeń liniowych, a nie, jak to było do tej pory, każdy rodzaj inwestycji dorabiał się własnej spec ustawy (specustawa kolejowa, spec ustawa drogowa, specustawa dotycząca gazoportu, czy spec ustawa Euro 1012). Rozwiązania, o których mówimy powinny być standardowe i obowiązywać w normalnym trybie a nie tylko nadzwyczajnym. Ustawa ma uregulować nie tylko problemy przyszłych inwestycji, ale także kilkudziesięcioletnie zaszłości z przeszłości – mówił Adam Szejnfeld.
Marta Łasak
Dyrektor Biura posła Adama Szejnfelda
www.szejnfeld.pl
www.kobiecastronazycia.pl