Bardzo mi zależy, by na 500 lecie Piły dworzec PKP stal się wreszcie wizytówką naszego miasta, dlatego prowadzę od wielu miesięcy działania na rzecz realizacji tego celu. Monitoruję również postęp spraw w tym zakresie – mówił na konferencji prasowej w siedzibie PO w Pile poseł Adam Szejnfeld.
W sprawie pilskiego dworca PKP poseł Adam Szejnfeld rozmawiał wielokrotnie z poprzednim ministrem Grabarczykiem, z obecnym ministrem Nowakiem, z ministrem Jarmuziewiczem oraz ministrem Masselem. Odbył także rozmowy z prezesem PKP SA Jakubem Karnowskim. Wszystkie te działania przyniosły efekt w postaci włączenia pilskiego dworca do ścisłej czołówki obiektów będących w remontowych planach PKP. Tak też było wcześniej z dworcem w Chodzieży, którego remont właśnie trwa.
Niestety ostatnie doniesienia wskazały, iż remont pilskiego obiektu miałby objąć tylko sam budynek dworca i nie miałby uwzględniać remontu przejścia podziemnego pod dworcem. Z tych powodów poseł Adam Szejnfeld podjął kolejną interwencję uzyskując zapewnienie, że kompleks prac obejmie także i historyczne przejście podziemnie naszego kompleksu kolejowego.
Obecnie jest uzgadniana koncepcja remontu dworca pomiędzy Miastem, spółkami kolejowymi oraz Konserwatorem Zabytków, ponieważ obiekt jest pod ścisłą ochroną konserwatorską. Planowane zakończenie projektu łącznie z uzyskaniem Decyzji Pozwolenia na Budowę potrwa do 31 maja 2013 r. Rozpoczęcie robót budowlanych przewiduje się nie później niż do 30.08.2013 r. Koszty remontu dworca szacuje się na ok. 16 mln zł. Zakres przebudowy obejmie: rozbiórkę narosłych dobudówek – szczególnie przy elewacji zachodniej; wymianę dachu, stolarki okiennej i drzwiowej; roboty fundamentowe – osuszenie i wykonanie nowej izolacji przeciw wilgotnościowej; wykonanie nowych posadzek, tynków wewnętrznych i zewnętrznych; wykonanie nowych przyłączy wodno-kanalizacyjnych i elektrycznych; budowa sieci ogrzewania, hydrantowego i przeciw pożarowego, CCTV (monitoring bezpieczeństwa), SAP i DSO ( systemy ostrzegania o pożarze), sieci elektryczne: oświetlenia wewnętrzne, zewnętrzne i iluminacji budynku; odnowienie tunelu. Dodatkowo budynek zostanie dostosowany również do potrzeb osób niepełnosprawnych poprzez: budowę toalet z dostępem dla niepełnosprawnych, pomieszczenia dla opiekuna z dzieckiem, budowa dźwigów ułatwiających dostęp z budynku do tunelu i na perony w porozumieniu z PKP PLK. Podczas modernizacji nastąpi również przebudowa placu przeddworcowego z dostosowaniem dla osób niepełnosprawnych. Ze względu na zabytkowy charakter dworca wszystkie prace będą wykonywane zgodnie z wytycznymi Konserwatora Zabytków. Koniec prac przewiduje po około 1,5 roku od rozpoczęcia remontu, czyli na końcówkę 2014 r.
Dzięki działaniom posła Szejnfelda, ale także wsparciu senatora Augustyna oraz zaangażowaniu prezydenta Głowskiego mamy już, więc niemalże pewność, iż niebawem ruszą prace na pilskim dworcu PKP.
Marta Łaska
asystentka posła Adama Szejnfelda