Komunikat
Biura Adama Szejnfelda
Wiceministra Gospodarki
06.08.2009r.
„Rozszerzone jedno okienko”
Rozszerzenie możliwości „jednego okienka”, wyeliminowanie zaświadczeń o wpisie do rejestru REGON, umożliwienie wydania decyzji o nadaniu NIP w formie elektronicznej oraz uporządkowanie obiegu dokumentów, to najważniejsze rekomendacje MG do obowiązujących przepisów dotyczących „jednego okienka”. Przygotowane propozycje ułatwień dla przedsiębiorców Kierownictwo MG przyjęło 29 lipca br.
Po wprowadzeniu do polskiego systemu prawa rejestracji przedsiębiorców poprzez „jedno okienko” uruchomiliśmy w Ministerstwie Gospodarki całodobową infolinię. Zbieraliśmy opinie, postulaty, informacje, jak w praktyce działają nowe zasady i procedury. Efektem tych konsultacji była decyzja o rozszerzeniu zakresu działania „jednego okienka” o następne czynności, które postulowali przedsiębiorcy, a zarazem o podjęciu próby dalszego zmniejszenia zakresu biurokratycznych obowiązków. Dzisiaj mamy już koncepcję zmian i kończymy przygotowanie projektów przepisów – mówi wiceminister Adam Szejnfeld.
Zdaniem ekspertów MG konieczne jest wyeliminowanie niepotrzebnych zaświadczeń o wpisie do rejestru REGON dla przedsiębiorców – osób fizycznych. Dzięki temu właściciele firm unikną niepotrzebnych obowiązków i kosztów.
Autorzy projektu za priorytetowe uznali otrzymywanie decyzji o nadaniu numeru NIP w formie elektronicznej. Dla sprawnego przeprowadzenia procedur elektronicznych niezbędny jest rozwój platformy ePUAP.
Kolejnym aspektem jest uporządkowanie obiegu dokumentów związanych z procedurą wpisu podmiotów do rejestru przedsiębiorców w KRS. Eksperci resortu gospodarki proponują, aby zgłoszenie rejestracyjne do ZUS nie było obowiązkowe, a informacje do urzędu statystycznego oraz skarbowego były wysyłane przez sądy rejestrowe już po ich otrzymaniu. Postulują także upoważnienie sądu rejestrowego do dokonywania wpisu numeru NIP do KRS.
W przypadku osób fizycznych urząd gminy przekazując dane z wniosku do innych instytucji będzie korzystać z podpisu elektronicznego. Zapewni to integralność przesyłanych danych elektronicznych oraz obniży koszty procedury rejestracyjnej. Łatwiejsze będzie też przekazywanie dokumentów związanych z zawieszaniem lub wznawianiem działalności gospodarczej.
Dokument przyjęty przez Kierownictwo MG zawiera także propozycję dotyczącą rozszerzenia zasady „jednego okienka” o nowe procedury. Przedsiębiorca wraz w wnioskiem o wpis będzie miał możliwość wybrania formy opodatkowania, rejestracji podatku od towarów i usług oraz zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych. Ponadto w dokumencie zawarto wskazanie, że przedsiębiorca ma prawo wpisać we wniosku późniejszy dzień zawieszenia lub wznowienia działalności gospodarczej niż dzień złożenia wniosku.
Zaproponowano także wprowadzenie obowiązku przestrzegania tajemnicy skarbowej przez pracowników urzędów uczestniczących w przekazywaniu danych. Dotyczy to informacji zawartych we wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej i załącznikach.
Przedstawione rekomendacje dotyczą też rezygnacji z podawania rodzajów wykonywanej działalności gospodarczej za pomocą kodów PKD 2004.
Eksperci MG przygotowali analizę funkcjonowania przepisów wdrażających tzw. „jedno okienko” na podstawie wystąpień organów samorządowych i rządowych, zapytań i postulatów e-mailowych oraz bezpośrednich spotkań z przedsiębiorcami.
Nowe przepisy są częścią przygotowywanej w Ministerstwie Gospodarki nowej ustawy „o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców”, zwanej przez wiceministra Adama Szejnfelda, pod kierownictwem którego powstaje ten projekt, „Wielkie sprzątanie”.
***
Przepisy ustanawiające tzw. „jedno okienko” weszły w życie 31 marca br. w ramach znowelizowanej ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, Prawa działalności gospodarczej oraz rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wzoru wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej.
Biuro Prasowe MG