W odpowiedzi na liczne zastrzeżenia podnoszone przez szereg unijnych krajów oraz organizacje gospodarcze przedsiębiorców i pracodawców, poseł Adam Szejnfeld zwrócił się do Przewodniczącego Komisji Europejskiej Jean-Claude Junckera z apelem o pilne podjęcie stosownych działań w celu rewizji projektu Pakietu Mobilności. – Swoboda przepływu osób, w tym pracowników, jak również swoboda transgranicznego świadczenia usług pomiędzy państwami członkowskimi UE to fundamenty Jednolitego Rynku. Ubolewam więc że Komisja Europejska, która na mocy traktatów zobowiązana jest do stania na straży wspólnego interesu całej Unii, w niektórych obszarach forsuje propozycje legislacyjne, które dają państwom członkowskim zielone światło na ochronę własnych przedsiębiorstw i gospodarek, kosztem innych państw członkowskich – podkreślił poseł Szejnfeld, członek Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów, w piśmie skierowanym do Przewodniczącego Komisji.
31 maja 2017 roku Komisja Europejska przedstawiła tzw. Pakiet Mobilności, czyli osiem propozycji legislacyjnych, wśród których szczególne kontrowersje budzi dążenie Komisji do objęcie całego transportu drogowego (z wyjątkiem tranzytu) przepisami odnoszącymi się do delegowania pracowników. Dla branży transportowej z wielu krajów UE, w tym Polski, takie rozwiązania to wyjście naprzeciw oczekiwaniom Niemiec i Francji oraz przyjęcie na poziomie unijnym rozwiązań obecnie przez nie stosowanych, a wobec których Komisja wszczęła postępowania o uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego.
- Żyjemy w czasach nabierających na sile protekcjonizmów i partykularyzmów. Poszczególne państwa członkowskie podejmują oficjalnie lub w sposób nieformalny, działania, które stoją w sprzeczności z ideą, zasadami i przepisami Jednolitego Rynku. Niestety, wydaje się, że propozycje zawarte w tzw. Pakiecie Mobilności, zamiast porządkować rynek i upraszczać przepisy, zostały stworzone pod dyktando niektórych krajów Europy Zachodniej, które starają się zamknąć swoje rynki dla bardziej konkurencyjnych przedsiębiorstw z Europy Środkowej i Wschodniej - zaznaczył w swoim piśmie eurodeputowany z Wielkopolski.
Sektor transportowy jest jednym z filarów dobrze prosperującej gospodarki europejskiej. Administracyjne ograniczenie konkurencyjności na tym rynku, wydłużenie czasu transportu, zwiększenie jego kosztów odbiłoby się więc niewątpliwie na wszystkich innych branżach, a w konsekwencji także na samych konsumentach.
- Niestety przedstawiony przez Komisję Europejską Pakiet Mobilności zamiast wspierać rozwój rynku transportowego może przyczynić się do powstawania jeszcze większej ilości różnorodnych obciążeń i barier, w tym finansowych i biurokratycznych. W moim przekonaniu usankcjonowanie na poziomie europejskim szkodliwych protekcjonizmów i partykularyzmów narodowych doprowadzi do zasadniczego ograniczenia dalszej integracji Jednolitego Rynku Europejskiego – podsumowuje europoseł Adam Szejnfeld.
Więcej informacji na temat Pakietu Mobilności można znaleźć na stronie Komisji Europejskiej:
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-17-1460_pl.htm
Joanna Jeżyk
Asystentka Posła do Parlamentu Europejskiego Adama Szejnfelda
Bruksela – Strasburg