Arthur Schopenhauer “Wszystko, co doskonałe, dojrzewa powoli.”

Hannibal “Albo odnajdziemy drogę, albo ją zbudujemy.”

Szejnfeld w Brukseli na rzecz rozwoju kolei

Redaktor admin on 23 Lipiec, 2015 dostępny w Komunikaty, Komunikaty prasowe. Możesz śledzić odpowiedzi do tego wpisu poprzez RSS 2.0. Nie ma możliwości pozostawienia komentarza.

W wielu państwach członkowskich Unii Europejskiej koleje znajdują się w stanie stagnacji lub regresji. Pomimo postępów na kilku rynkach, od 2000 r. udział pasażerskich przewozów kolejowych w transporcie wewnątrzunijnym utrzymuje się na stałym poziomie około 6 proc., natomiast udział przewozów towarowych zmniejszył się z 11,5 do 10,2 proc. Z uwagi na proekologiczność tego rodzaju transportu, Poseł Adam Szejnfeld zwrócił się do Komisji Europejskiej z zapytaniem, jakie planuje podjąć działania, aby zwiększyć atrakcyjność kolei wobec innych środków transportu w Europie.

- Transport kolejowy jest jednym z najbardziej przyjaznych środowisku, „produkuje” bowiem nawet do 5 razy mniej dwutlenku węgla na pasażera niż np. transport samochodowy. Co więcej, koszt dalekosiężnego tranzytu towarów jest znacznie tańszy koleją niż samochodami ciężarowymi. Biorąc to pod uwagę, uważam, że jego rozwojowi powinno się poświęcać szczególną uwagę - podkreślił w swoim wystąpieniu eurodeputowany z Wielkopolski.

Unia Europejska kładzie duży nacisk na zminimalizowanie skutków zmian klimatycznych, na które znaczny wpływ ma transport. Jego udział w globalnej emisji dwutlenku węgla to ponad 20 procent, w tym aż trzy czwarte pochodzi z transportu samochodowego. Do końca obecnej dekady poziom ten ma być obniżony o jedną piątą, zgodnie z unijnymi założeniami dotyczącymi strategii klimatycznej.

Plany powstania silnej i wydajnej sieci połączeń kolejowych znalazły swoje odzwierciedlenie w postaci projektów w ramach Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), dzięki czemu ma być możliwa do 2020 r. na obszarze Unii Europejskiej modernizacja sieci kolejowej. – Według mnie ten ważny program nie będzie w stanie wydajnie zwiększyć liczby pasażerów a przede wszystkim przewozów towarowych oraz długości linii kolejowych poza głównymi szlakami. To natomiast jest zasadniczą przyczyną stagnacji kolei i przesiadania się pasażerów oraz przenoszenia przewozów towarowych na transport kołowy. Jeżeli chcemy osiągnąć postanowione proekologiczne cele, musimy zintensyfikowac działania nakierowane na promocję i rozwój transportu kolejowego – zaznaczył poseł Szejnfled, który zaapaleopwał do KE o podjęcia bardziej skuetcznych działań na recz rozowju kolei w państwa Unii Europejksiej.

***

TEN-T (ang. Trans-European Transport Networks) to program Unii Europejskiej ukierunkowany na wspieranie rozwoju transeuropejskich sieci transportowych. Jest częścią projektu TEN, na którą składają się również transeuropejskie sieci energetyczne (TEN-E) oraz telekomunikacyjne (e-TEN).

W ramach TEN-T finansuje się duże projekty, których głównym celem jest rozwój Wspólnego Rynku poprzez wspomaganie:

  • zrównoważonego rozwoju sieci transportowych,
  • interoperacyjności systemu transportowego i jego spójności z innymi rodzajami transportu,
  • ochrony środowiska i wzrostu standardów bezpieczeństwa,
  • wzrostu zatrudnienia i stymulacji rozwoju gospodarczego w regionach peryferyjnych wymagających wsparcia,
  • usprawnienia łączności regionów wyspiarskich z centralną częścią kontynentu europejskiego.

Priorytetowo są traktowane projekty dotyczące rozwoju systemów transportu transgranicznego, projekty składane przez więcej niż jeden kraj, a także projekty wysokich technologii dotyczące na przykład wdrażania i usprawniania systemów zarządzania ruchem oraz systemów bezpieczeństwa.

Instytucją odpowiedzialną za zarządzanie budżetem TEN jest Agencja Wykonawcza TEN–T (Trans European Transport Network Executive Agency – TEN–T EA), która 1 stycznia 2014 roku została zastąpiona przez Innovation and Networks Executive Agency (INEA).

Przez terytorium Polski przebiegają cztery projekty priorytetowe:

  • Oś kolejowa Gdańsk – Warszawa – Brno/Bratysława – Wiedeń;
  • Autostrada Gdańsk – Brno/Bratysława – Wiedeń;
  • Oś kolejowa „Rail Baltica” Warszawa – Kowno – Ryga –Tallin – Helsinki;
  • Autostrada morska na Morzu Bałtyckim.

Więcej informacji:

http://www.gddkia.gov.pl/pl/938/ten-t

http://ec.europa.eu/transport/themes/infrastructure/index_en.htm

Joanna Jeżyk

asystentka Posła do Parlamentu Europejskiego Adama Szejnfelda

Bruksela – Strasburg

Brak możliwości dodania komentarza

Zaloguj się / Realizacja - Medianet (info@medianetinteractive.pl)