Musimy dbać o symetrię praw i obowiązków pomiędzy przedsiębiorcami i ich klientami – konsumentami. Zbyt bowiem często podejmuje się w Unii Europejskiej rozwiązania na rzecz konsumentów, ale nakładające za duże ciężary na przedsiębiorców. W swojej konsekwencji rozwiązania te są szkodliwe także i dla samych klientów. Nadmierne obowiązki bowiem albo doprowadzają do zachwiania konkurencji na rynku i uderzają w przedsiębiorców, albo skutkują przerzucaniem obciążeń na konsumentów w cenach usług i towarów – mówił poseł Adam Szejnfeld na posiedzeniu przygotowawczym przedstawicieli frakcji EPP – członków Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów Parlamentu Europejskiego (IMCO) w dniu 14 lipca br. w Strasburgu.
W dyskusji na temat rynków wrażliwych oraz tych, gdzie komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów powinna podjąć swoje działania, poseł Szejnfeld zwrócił też uwagę na rynek farmaceutyczny oraz rynek usług medycznych. Są to rynki, które nie działają w sposób wolny od ingerencji państwa, działają na nich także firmy posiadające pozycje monopolistyczne lub choćby dominujące, co źle wpływa na sytuację konsumentów, w tym pacjentów – mówił poseł Adam Szejnfeld.
Członkowie Komisji IMCO z frakcji EPP w sposób zdecydowany opowiedzieli się za kontynuacją prac nad rozwojem jednolitego rynku cyfrowego, aby w dalszym ciągu zmniejszać koszty konsumentów związane z korzystaniem z usług elektronicznych. W podobnym zakresie Komisja IMCO zajmie się również sprawami dotyczącymi usług transportowych.
Mateusz Grzelczyk
asystent Posła do Parlamentu Europejskiego Adama Szejnfelda
Bruksela – Strasburg