- Transport to krwioobieg naszych gospodarek. Bez jego efektywnego funkcjonowania nie możemy liczyć na trwały rozwój. Dlatego tak ważne jest wprowadzanie rozsądnych i przyszłościowych rozwiązań na poziomie Unii Europejskiej, które ułatwią codzienne życie milionom Europejczyków, ale także wspomogą naszą konkurencyjność na arenie światowej – powiedział europoseł Adam Szejnfeld, członek Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów, podczas debaty w Parlamencie Europejskim w Strasburgu na temat znaczenia samochodów autonomicznych dla transportu europejskiego.
- W ostatnich czasach obserwujemy bardzo dynamiczny rozwój cywilizacji cyfrowej. Od tego procesu nie ma już odwrotu, dlatego, uwzględniając ten fakt, Europa powinna stać się liderem we wdrażaniu nowych technik i technologii. Aby tak się jednak stało, potrzebne są oczywiście określone inwestycje, przede wszystkim w infrastrukturę drogową, także w elektroniczne połączenia dróg europejskich. Ponadto, należy przygotować odpowiednie regulacje, chociażby dotyczące odpowiedzialności pojazdów autonomicznych w sytuacjach kolizji drogowej. Odpowiednie przepisy w tym zakresie są fundamentalnie ważne, m.in. dlatego aby eliminować obawy społeczne, jeżeli chodzi o rozwój sztucznej inteligencji - uważa europoseł z Wielkopolski.
Eurodeputowany Szejnfeld zwrócił uwagę także, na konieczność posiadania przez użytkowników kontroli nad własnymi danymi osobowymi oraz danymi generowanymi w pojeździe. Użytkownicy muszą dokonywać wyboru spośród konkurujących ze sobą usługodawców tego, który otrzyma dostęp do danych pojazdu na potrzeby danej usługi i prawo do korzystania z tych danych, oraz być chronieni przed hakowaniem i atakami cybernetycznymi.
Dalsza automatyzacja pojazdów we wszystkich rodzajach transportu (w zakresie autonomicznych prywatnych i publicznych środków transportu drogowego, kolejowego, wodnego i powietrznego), przede wszystkim jeśli chodzi o oparte na sieci i zautomatyzowane pojazdy drogowe daje bogate możliwości usprawnienia przepływu ruchu, zwiększenia bezpieczeństwa wszystkich użytkowników (zmniejszenie liczby wypadków wynikających z błędu ludzkiego) i ograniczenia wpływu transportu na środowisko.
Joanna Jeżyk
Biuro Posła do Parlamentu Europejskiego Adama Szejnfelda
Bruksela – Strasburg
#Transport #PojazdyAutonomiczne #Samochody #SamochodyPrzyszłości #MŚP #Cyfryzacja #Dane #OchronaDanych #Prywatność #Bezpieczeństwo #BezpieczeństwoDanych #OchronaPrywatności #Rozwój #Nauka #TechnologiePrzyszłości #Przedsiębiorczość #PE #ParlamentEuropejski #UE #UniaEuropejska #KomisjaEuropejska #EPP #EPL #AdamSzejnfeld