Komunikat
Biura Adama Szejnfelda
Wiceministra Gospodarki
07.08.2009r.
Polska gospodarka dobrze radzi sobie ze skutkami światowego kryzysu. Wzmacniający się złoty, wzrastające wyniki polskiej giełdy, utrzymująca się na dobrym poziomie sprzedaż detaliczna i w końcu ciągle dodatni wynik polskiego PKB świadczą o pozytywnych rokowaniach na przyszłość – mówił Adam Szejnfeld prezentując antykryzysowe działania rządu Donalda Tuska na konferencji prasowej w Poznaniu. Uczestniczący w konferencji prasowej wojewoda Piotr Florek dodał, że przykład Wielkopolski najlepiej pokazuje, jak działania antykryzysowe rządu wpływają na sytuację na rynku pracy. Mimo kryzysu, w całej Wielkopolsce bezrobocie w czerwcu było niższe niż w styczniu br. a w samym Poznaniu na przykład stopa bezrobocia wynosi 1,8 proc i jest to najkorzystniejsza sytuacja od 10 lat! – poinformował wojewoda. Podejmujemy działania legislacyjne mające na celu m.in. zmniejszenie finansowych i biurokratycznych kosztów działalności gospodarczej w Polsce. Najbliższe na przykład działania będą zmierzać do rozszerzenia zakresu działalności tzw. jednego okienka. Ale realizujemy także programy finansowe, które służyć będą i pracodawcom i pracownikom. Oto kilka z nich – dodał minister Szejnfeld, prezentując przykłady ostatnio wdrożonych działań antykryzysowych:
I. GWARANCJE I PORĘCZENIA
Instrumenty BGK S.A. Bank Gospodarstwa Krajowego podpisał umowy z dziewiętnastoma bankami komercyjnymi, uruchamiając tym samym system poręczeń dla przedsiębiorców w ramach rządowego programu pn. „Wspieranie przedsiębiorczości z wykorzystaniem poręczeń i gwarancji Banku Gospodarstwa Krajowego”. Umowy dotyczą poręczeń kredytów udzielanych w trybie indywidualnym.
Główne cele i zasady udzielania poręczeń i gwarancji nowego systemu poręczeniowego:
• zwiększenie dostępu do kredytów dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców,
• wsparcie realizacji projektów z wykorzystaniem środków unijnych,
Zasady:
• poręczeniem można objąć maksymalnie do 80% kwoty kredytu,
• poręczenia będą udzielane do kredytów o wartości od 100 tys. złotych do 10 mln euro,
• za udzielenie poręczenia będzie pobierana prowizja, której podstawowa stawka wynosi 2% dla poręczenia i 2,5% dla gwarancji,
• zabezpieczeniem poręczenia spłaty kredytu może być weksel własny in blanco
z klauzulą „bez protestu”. BGK może wystąpić także o dodatkowe zabezpieczenie, jeśli ryzyko wypłaty zobowiązania będzie wysokie.
II. PROGRAM WSPIERANIA INICJATYW POBUDZIAJACYCH POLSKĄ GOSPODARKĘ
Rząd w swoich inicjatywach ożywienia gospodarki, nie zapomina również o średnich
i dużych przedsiębiorstwach, które także potrzebują wsparcia finansowego do realizacji prowadzonej przez nie działalności gospodarczej. W tym celu stworzony został program pod nazwą: „Wspieranie przez Agencję Rozwoju Przemysłu S.A. inicjatyw pobudzających polską gospodarkę”.
Cele:
• poprawę dostępu do finansowania działalności gospodarczej,
• utrzymanie bieżącej płynności finansowej oraz aktywności gospodarczej przedsiębiorstw,
• podtrzymanie zdolności produkcyjnych polskiego przemysłu do czasu ustąpienia skutków kryzysu finansowego.
Dla kogo jest przeznaczona pomoc:
• w pierwszej kolejności opracowane zostały zasady wsparcia sektora bezpieczeństwa
i obronności państwa, a więc firm sektora zbrojeniowego
• docelowo oferowane wsparcie dotyczyć może także innych sektorów gospodarki, a także pomocy w zakresie programów regionalnych,
• beneficjentami wsparcia mogą być średnie i duże przedsiębiorstwa przemysłowego potencjału obronnego, realizujące kontrakty dotyczące dostaw wyrobów lub usług na potrzeby bezpieczeństwa i obronności państwa, w szczególności o priorytetowym znaczeniu dla procesu modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP,
Główne i założenia obowiązującego programu:
• oferowanymi przez ARP S.A. formami wsparcia będą: pożyczka, zakup obligacji wyemitowanych przez beneficjenta oraz poręczenia i gwarancje,
• przedsiębiorca ubiegający się o wsparcie zobowiązany jest do dołączenia do wniosku projektu kontraktu z MON na zakup dóbr wyprodukowanych przez potencjalnego beneficjenta z udziałem środków wsparcia,
• wsparcie jest udzielane na zasadach komercyjnych i podlega zwrotowi na warunkach uzgadnianych z beneficjentem i określanych w umowie o udzieleniu wsparcia;
• poziom finansowania jest uzależniony od rodzaju finansowanego przedsięwzięcia oraz formy udzielanego wsparcia i może wynosić od 60% w przypadku nakładów inwestycyjnych do 100% w przypadku kontraktów na realizację dostaw wyrobów lub usług,
• udzielenie wsparcia wymagać będzie ustanowienia przez beneficjenta zabezpieczenia
na rzecz ARP S.A. w wysokości minimum 120% kwoty udzielonego finansowania,
• zabezpieczeniem mogą być m.in. wierzytelności z kontraktu, nieruchomości i inne środki trwałe, gwarancje i poręczenia,
• wsparcie udzielane będzie na wniosek przedsiębiorcy składany w ARP S.A.
• rozstrzygać o wsparciu będzie Komitet Sterujący
III. DOPŁATY DO KREDYTÓW HIPOTECZNYCH
Osoby, które wskutek spowolnienia gospodarczego stracą pracę, będą mogły liczyć na pomoc rządu w spłacie kredytu hipotecznego zaciągniętego na zakup mieszkania lub domu. To kolejny mechanizm pomocowy mający złagodzić negatywne skutki kryzysu.
Główne założenia ustawy:
• na cały program przeznaczone jest około 500 mln zł,
• pieniądze na pomoc będą pochodziły z Funduszu Pracy, a na konta kredytobiorców przekazywał je będzie BGK,
• ustawa o pomocy państwa w spłacie kredytów hipotecznych zakłada udzielanie rocznej pożyczki osobom, które straciły pracę po 1 lipca 2008 r.,
• osoby ubiegające się o wsparcie muszą być zarejestrowane jako bezrobotne w urzędzie pracy i mieć wcześniej zaciągnięty kredyt na nabycie jedynego mieszkania lub domu,
• bezrobotni będą mogli uzyskać wsparcie od państwa do 1,2 tys. zł miesięcznie. Ostatnie wnioski będą mogli składać 31 grudnia 2010 r.,
• karencja spłaty pożyczki będzie wynosiła 2 lata
• pożyczka spłacana ma być w równych ratach przez 8 lat,
• pożyczka będzie miała charakter pomocy, więc nie będzie oprocentowana ani obciążona jakimikolwiek dodatkowymi opłatami,
• z pomocy będą mogli skorzystać kredytobiorcy jak i również małżonkowie posiadający wspólnotę majątkową, nawet jeżeli pracę utraciło tylko jedno z nich,
• w wyjątkowych okolicznościach, np. utrzymującej się złej sytuacji finansowej kredytobiorcy, spłata pożyczki będzie mogła być rozłożona na więcej rat, odroczona, a nawet umorzona.
IV. PAKIET ANTYKRYZYSOWY RYNKU PRACY
Rząd premiera Donalda Tuska przygotował również całościowy pakiet skierowany do pracowników i pracodawców mających na celu utrzymane etatów w zakładach pracy przeżywających trudności związane z kryzysem. Mechanizmy zastosowane w tej ustawie, mają bardzo duże znaczenie dla setek tysięcy polskich pracodawców
i pracobiorców, stabilizując sytuację zatrudnienia i dając gwarancję pracy i płacy pracownikom oraz utrzymanie produkcji i funkcjonowania przedsiębiorstw.
Oto najważniejsze rozwiązania antykryzysowego pakietu:
• pomoc adresowana jest do dwóch grup przedsiębiorców. Do pierwszej należą wszyscy przedsiębiorcy do nich kierowane są mechanizmy m.in. dłuższe okresy rozliczeniowe, elastyczny czas pracy i ograniczenia w stosowaniu umów na czas określony.
• do drugiej grupy należą wyłącznie przedsiębiorcy mający przejściowe trudności finansowe – otrzymają oni wsparcie z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych lub ze środków Funduszu Pracy na utrzymanie miejsc pracy.
• ustawa wprowadza możliwość wydłużenia okresu rozliczeniowego czasu pracy maksymalnie do 12 miesięcy,
• ustawa wprowadza mechanizmy indywidualnego czasu pracy,
• ustawa wprowadza ograniczenia w zatrudnianiu tego samego pracownika na podstawie umowy o pracę na czas określony. Po przepracowaniu 24 miesięcy umowa ta będzie przekształcana na umowę na czas nieokreślony,
• w momencie wystąpienia przejściowych trudności pracodawca może obniżyć pracownikom wymiar czasu pracy z proporcjonalnym obniżeniem wynagrodzenia za pracę,
• bez konieczności dokonywania wypowiedzenia zmieniającego (nie dłużej niż
6 miesięcy i nie mniej niż do 1 etatu),
• może skorzystać z przestoju ekonomicznego, czyli niewykonywania pracy przez pracownika pozostającego jednak w gotowości do niej. W tym przypadku pracownicy otrzymają pensję, co najmniej na poziomie minimalnego wynagrodzenia, czyli 1276 zł, a od 2010 r. 1317 zł. Państwo pokryje pracodawcy z tej kwoty równowartość do 100 proc. zasiłku dla bezrobotnych w 2009 r., czyli brutto 575 zł,
• w sytuacji, gdy pracodawca obniży podwładnemu wymiar czasu pracy oraz wynagrodzenie, różnica będzie mogła zostać pokryta częściowo przez dopłaty z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
• możliwość przeniesienia wszystkich pracowników na pół etatu w przypadku spadku zamówień, a w firmach będzie można uruchomić zakładowy fundusz szkoleniowy. Dzięki temu pracownicy będą mogli zostać w pracy i brać udział w szkoleniach. Za okres szkoleniowy będą mogli otrzymać stypendium w wysokości zasiłku dla bezrobotnych oraz podnosić swoje kwalifikacje zawodowe. Szkolenia będą finansowane z Funduszu Pracy.
Warunki skorzystania z finansowej pomocy państwa w ramach omawianego programu:
• wystąpienie 25% spadku przychodów przy korzystaniu z pomocy w ciągu 3 kolejnych miesięcy po dniu 1 lipca 2008 r. w porównaniu z obrotami osiąganymi w ciągu 3 miesięcy. W okresie od 1 lipca 2007 r. do 30 czerwca 2008 r. przedsiębiorca nie może jednak zalegać z płatnościami publicznoprawnymi i składkami na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
• pomoc dla przedsiębiorców ma mieć charakter pomocy publicznej.
Rafał Kus
asystent ministra Adama Szejnfelda