Arthur Schopenhauer “Wszystko, co doskonałe, dojrzewa powoli.”

Hannibal “Albo odnajdziemy drogę, albo ją zbudujemy.”

Senat na 22. posiedzeniu rozpatrzył…

Redaktor admin on 19 Grudzień, 2024 dostępny w Prace Senatu, Wiadomości. Możesz śledzić odpowiedzi do tego wpisu poprzez RSS 2.0. Zostaw komentarz do tego wpisu

Senat na 22. posiedzeniu rozpatrzył m.in.

Ustawę o zmianie ustawy o działaniach antyterrorystycznych i ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (projekt rządowy), która dostosowuje polskie przepisy do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/784 z 29 kwietnia 2021 r. w sprawie zapobiegania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym.

Ma ono na celu przeciwdziałanie wykorzystywaniu internetowych usług hostingowych do celów terrorystycznych oraz poprawę bezpieczeństwa publicznego w UE. Nowe uregulowania ustanawiają we wszystkich państwach członkowskich UE spójny mechanizm umożliwiający skuteczne i legalne usuwanie z sieci oraz blokowanie wszelkich treści o charakterze terrorystycznym, zamieszczanych z wykorzystywaniem usług hostingowych. Ma on zastosowanie wobec wszystkich dostawców, niezależnie od miejsca siedziby, jeżeli swoje usługi oferują w co najmniej jednym państwie UE. Zgodnie z ustawą, organem odpowiedzialnym za zapewnienie ochrony przed internetową propagandą terrorystyczną w Polsce będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Będzie on mógł zobowiązać dostawców usług hostingu do usunięcia treści uznanych za mające „charakter terrorystyczny” lub blokowania dostępu do nich. Zgodnie z rozporządzeniem, za treści takie uznaje się materiały, które podżegają do popełnienia przestępstwa terrorystycznego, bezpośrednio lub pośrednio je popierają, stwarzając zagrożenie ich popełnienia. Nakłanianie to może być nakierowane zarówno na pojedyncze osoby, jak i grupy. Zakazane będą także treści instruujące, jak tworzyć materiały wybuchowe, broń, trujące i niebezpieczne substancje oraz uczące konkretnych metod i technik działania terrorystów. Szef ABW będzie mógł też nakładać kary administracyjne.

Ustawę o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Wjazdu/Wyjazdu (projekt rządowy), która określa zasady i warunki udziału Polski w tym systemie. System będzie służył do rejestrowania wjazdów i wyjazdów podróżnych z państw trzecich, którzy przekraczają granice zewnętrzne UE i korzystają z pobytu krótkoterminowego, czyli do 90 dni w dowolnym okresie 180 dni.

Dotyczy to obcokrajowców objętych obowiązkiem wizowym, jak i obywateli państw trzecich, z którymi UE podpisała umowy o liberalizacji reżimu wizowego w zakresie krótkiego pobytu. System Wjazdu/Wyjazdu (EES) zastąpi obowiązkowe stemplowanie paszportów obywateli państw trzecich. W systemie będą rejestrowane również wydane obywatelom państw trzecich, uprawnionym do pobytu krótkoterminowego, decyzje o odmowie wjazdu. Ustawa określa także obowiązki i uprawnienia organów dotyczące wprowadzania danych oraz wglądu do nich w Krajowym Systemie Informatycznym (KSI EES). Pośredni dostęp do nich będą mieć: prokuratura, sądy, Policja, Straż Graniczna, Krajowa Administracja Skarbowa, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencja Wywiadu, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Służba Ochrony Państwa, Służba Kontrwywiadu Wojskowego, Służba Wywiadu Wojskowego i Żandarmeria Wojskowa. System EES ma być uruchomiony w krajach UE 10 listopada 2024 r.

Ustawę opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych (projekt rządowy). Ustawa implementuje dyrektywę UE z 2022 r. w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w Unii Europejskiej. Ma ona na celu wprowadzenie tzw. globalnego podatku minimalnego od działalności gospodarczej; jest to efekt prac Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Ma to pomóc w wyeliminowaniu praktyk podatkowych przedsiębiorstw wielonarodowych, umożliwiającym im przenoszenie zysków do państw, w których nie podlegają żadnemu opodatkowaniu lub bardzo niskiemu.

System globalnego podatku minimalnego opiera się o 3 rodzaje podatku wyrównawczego: globalny podatek wyrównawczy (jednostka dominująca grupy powinna zapłacić podatek wyrównawczy od swoich nisko opodatkowanych jednostek zależnych w innych jurysdykcjach), krajowy podatek wyrównawczy (prawo do poboru podatku wyrównawczego pozostaje w jurysdykcji, w której siedzibę mają nisko opodatkowane jednostki składowe danej grupy kapitałowej), podatek od niedostatecznie opodatkowanych zysków (jednostka dominująca ma siedzibę w jurysdykcji, w której nie obowiązują regulacje o globalnym podatku wyrównawczym). Zgodnie z ustawą, największe przedsiębiorstwa międzynarodowe i krajowe będą podlegały każdego roku sprawdzeniu, czy spełniają wymóg minimalnego efektywnego poziomu opodatkowania wynoszącego 15%. Jeśli efektywny poziom opodatkowania dochodu dla danej grupy międzynarodowej, w określonej jurysdykcji, będzie niższy, to na taką grupę zostanie nałożony odpowiedni podatek wyrównawczy. Rozwiązania te dotyczą jednostek składowych grupy międzynarodowej lub grupy krajowej, jeżeli za co najmniej 2 z 4 lat podatkowych bezpośrednio poprzedzających rok podatkowy osiągnęły minimalny przychód grupowy w wysokości 750 mln euro. Wyjątki to m.in.: jednostki rządowe, organizacje międzynarodowe, fundusze emerytalne, fundusze inwestycyjne będące jednostkami dominującymi najwyższego szczebla oraz jednostki inwestujące w nieruchomości, jeżeli są jednostkami dominującymi najwyższego szczebla.

Źródło; Senat RP.

#Polityka #SenatRP #Sejm #ParlamentEuropejski #EPP #EPL #PlatformaObywatelska #KoalicjaObywatelska

@obserwujący @wyróżnienie

Komentarz

Zaloguj się / Realizacja - Medianet (info@medianetinteractive.pl)