Przyjechaliśmy z Warszawy, prosto z obrad Sejmu na spotkanie zorganizowane, jak zwykle perfekcyjnie, przez prezesa Mariusza Słowińskiego i Zarząd Chodzieskiego Klubu Gospodarczego, w którym udział wzięli przedsiębiorcy nie tylko z Chodzieży, ale także z Szamocina i Budzynia. Sala pałacu w Pietronkach oraz miła atmosfera stworzona przez zebranych służyła dobrej rozmowie o ważnych sprawach dla aktualnej sytuacji w kraju i nie tylko tej, dotyczącej rozwoju przedsiębiorczości. Po trzech godzinach dyskusji należało ją już kończyć, gdyż następny dzień miał być bardzo pracowity i w moim zamyśle służyć powinien przede wszystkim zapoznaniu naszego Gościa z lokalnymi, pilskimi problemami. Dlatego też w programie znalazła się wizyta w Wytwórni Podkładów Strunobetonowych w Mirosławiu Ujskim, spotkanie z władzami miasta Piły i powiatu pilskiego oraz z uczestnikami Regionalnego Forum Gospodarczego UW, jakie utworzyłem przy moim Biurze Poselskim w ubiegłym roku.
Jak każdy region w Polsce mamy swoje osiągnięcia i sukcesy, borykamy się jednak także z wieloma problemami. Do jednych z nich należy sytuacja w Wytwórni Podkładów Strunobetonowych w Mirosławiu Ujskim. Firma o świetnym kierownictwie i fachowej załodze przeżywa złe chwile spowodowane czynnikami zewnętrznymi – dramatycznie złą sytuacją finansową jedynego odbiorcy całej podstawowej produkcji. Mowa oczywiście o przedsiębiorstwie PKP. Dzięki licznym moim interwencjom oraz przychylności naszego Gościa, już kilka miesięcy temu udało się doprowadzić do uratowania przedsiębiorstwa i znacznej części załogi. Produkcja trwa, a obecnym zadaniem jest stworzenie w przyszłym roku i latach następnych korzystnych podstaw dla jej utrzymania i rozwoju. Na szczególną pochwałę zasługuje fakt, że firma oczekując na pomoc, nie pozostaje zupełnie bierna. Aby przeżyć trudne czasy, uruchomiono dodatkową produkcję różnych prefabrykatów betonowych jak kostka polbrukowa, betonowe płoty oraz świetnie sprzedające się ostatnio płyty stropowe. Taka postawa jest godna naśladowania. Inni w tym czasie potrafią tylko zamurować się w swoim zakładzie pracy lub zablokować tory i żądać dalszych pieniędzy od państwa, a więc od nas wszystkich.
Głównymi tematami spotkania ze starostami i prezydentami Piły była budowa obwodnicy pilskiej oraz przyszłość kolejki wąskotorowej w Białośliwiu. Poruszono także temat lotniska oraz finansowania dróg powiatowych. W tym punkcie programu przewidziałem nie tylko rozmowy w tzw. ciszy gabinetów, ale również przejazd po Pile, a głównie na tereny prowadzonej budowy obwodnicy, tak aby nasz Gość mógł zapoznać się w terenie ze stopniem zaawansowania prac i potrzebami w tym zakresie na przyszłość. Spotkanie z Regionalnym Forum Gospodarczym Unii Wolności w Pile natomiast, choć poświecone szerszym aspektom dotyczącym sytuacji finansowej i gospodarczej kraju i regionu, także zdominowane było sprawami transportu – drogom (budowa obwodnic w Pile, Wałczu, Ujściu i Wyrzysku oraz autostrad), kolejnictwu ( sprawa likwidacji przez PKP ,,Kujawiaka’’) oraz transportowi lotniczemu. Po niezwykle ciekawym wprowadzeniu, a właściwie wykładzie naszego Gościa, poruszono oczywiście również temat reformy podatkowej oraz planowanych zmian w kodeksie pracy. Niestety dynamicznie rozwijającą się dyskusję należało po ponad dwóch godzinach przerwać, gdyż czas było już wyjeżdżać do kolejnego miasta.
A kim był nasz Gość?
Wielki człowiek – tak o Nim mówią i chyba bez przesady – w przenośni jak i dosłownie. Super ekspert, mózg gospodarczy, niekwestionowany polityk i fachowiec. Właściwy człowiek na właściwym miejscu – to Tadeusz Syryjczyk. Z wykształcenia dr nauk technicznych, w przeszłości wiceminister w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i szef doradców Premiera Rządu RP, Minister Przemysłu, a obecnie Minister Transportu i Gospodarki Morskiej. Wiceprzewodniczący Unii Wolności, a do czasu powołania na to stanowisko, przewodniczący Klubu Parlamentarnego Unii Wolności.
Adam St. Szejnfeld
Poseł na Sejm RP