W dniu 2 czerwca 2005 r. zwołałem nadzwyczajne posiedzenie Komisji Gospodarki, która zapoznała się z informacją Ministra Finansów o wprowadzeniu radykalnej podwyżki podatku akcyzowego na olej opałowy i gaz płynny oraz przewidywanych skutkach społecznych i gospodarczych, zwłaszcza dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Posłowie zapoznali się z argumentacją w sprawie wprowadzenia podwyżek na olej opałowy i gaz ziemny przedstawioną przez podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów Wiesława Czyżowicza. Minister poinformował, że motywem wydania rozporządzenia w sprawie paliw silnikowych i opałowych, dotyczących zrównania – poprzez podwyższenie stawek – akcyzy na olej napędowy i opałowy oraz opodatkowania gazu płynnego – oprócz zwiększenia dochodów budżetowych – ma być walka z szarą strefą, z wykorzystywaniem olejów opałowych jako napędowych oraz gazu płynnego do napędu pojazdów samochodowych. Komisja podzielając zasadność walki z szarą strefą i przestępczością w branży paliwowej nie przyjęła powyższych argumentów do wiadomości. Posłowie uznali bowiem, że wprowadzenie podwyżek spowoduje efekt odwrotny do zamierzonego – wzrost szarej strefy i przestępczości w tej dziedzinie.
Komisja wyrażiła stanowczy sprzeciw wobec wprowadzenia tak drastycznych zmian w podatku akcyzowym. W konsekwencji spowodują one bowiem znaczne podwyżki cen. Negatywne skutki podwyżek odczują miliony gospodarstw domowych, które korzystają z oleju opałowego i gazu płynnego. Wzrost kosztów ogrzewania olejem opałowym i gazem płynnym dla przeciętnej polskiej rodziny doprowadzi do zubożenia kilku milionów polskich rodzin. Dotychczasowe niskie ceny oleju opałowego i gazu płynnego zachęcały także do inwestowania w nowe, ekologiczne systemy ogrzewania. Rozwiązania te zastosowali liczni odbiorcy indywidualni, szkoły, przedszkola oraz szpitale. Obecne podwyżki cen spowodują odejście od tej ekologicznej formy ogrzewania, spadek popytu na wyżej wymienione paliwa i powrót do ogrzewania węglem lub drewnem. Znacząca podwyżka kosztów może także doprowadzić do utraty konkurencyjności wielu firm wobec podmiotów zagranicznych i upadek licznych przedsiębiorstw. To zaś może wywołać negatywne skutki społeczne.
Komisja szczególnie zaniepokojona był wpływem planowanych podwyżek na przedsiębiorstwa, które wykorzystują olej napędowy i gaz płynny nie tylko do celów grzewczych, ale też do procesów technologicznych. Są to m.in. cementownie, suszarnie, fabryki materiałów budowlanych, fabryki wyrobów ceramicznych zakłady mięsne, mleczarskie oraz inne przedsiębiorstwa rolno – spożywcze, w tym bardzo wiele małych i średnich przedsiębiorstw. Komisja Gospodarki wyraziła głębokie zaniepokojenie również z powodu braku rozwiązań osłonowych, które rekompensowałyby ewidentny wzrost kosztów dla osób i firm wykorzystujących olej opałowy i gaz płynny zgodnie z prawem.
Ze względu na wyżej wymienione negatywne skutki zmian podatku akcyzowego dla poszczególnych obywateli oraz całej gospodarki Komisja Gospodarki, na mój wniosek, negatywnie zaopiniowała rozporządzenie podwyższające akcyzę. Uznano to za działanie na zasadzie „odpowiedzialności zbiorowej” – miliony ludzi i setki tysięcy przedsiębiorstw miałoby ponieść szkodę w wyniku walki rządu z patologiami, a przede wszystkim z powodu chęci pozyskania do budżetu dodatkowych miliardów wpływów. Zwróciliśmy się jednocześnie do Premiera ze stanowczym żądaniem wycofania podwyżki.
Adam Szejnfeld
Posel Platformy Obywatelskiej
http://szejnfeld.sejm.pl