Arthur Schopenhauer “Wszystko, co doskonałe, dojrzewa powoli.”

Hannibal “Albo odnajdziemy drogę, albo ją zbudujemy.”

Wielka siła małych firm

Redaktor admin on 4 Maj, 2009 dostępny w Felietony, Felietony 2009 rok. Możesz śledzić odpowiedzi do tego wpisu poprzez RSS 2.0. Nie ma możliwości pozostawienia komentarza.

Gdyby zapytać statystycznego Polaka firmy jakiego sektora odgrywają zasadniczą rolę w gospodarce krajowej, to zapewne usłyszelibyśmy o wielkich zakładach produkcyjnych takich jak kopalnie, stocznie, czy fabryki samochodów. Wciąż niewielu Polaków docenia ogromną rolę, jaką pełnią małe i średnie przedsiębiorstwa. Wbrew pozorom, mało kto uznałby ten sektor jako głównego generatora miejsc pracy czy dochodów największej liczby osób. Ta niewiedza może drogo kosztować, bo politycy lubią wydawać miliardy publicznych pieniędzy na ratowanie nierentownych gigantów, często kosztem zwiększonych obciążeń fiskalnych właśnie dla sektora MSP.
Rola, jaką odgrywa sektor małych i średnich przedsiębiorstw jest trudna do przecenienia i szkoda, że przez tak wiele rządów była traktowana nie jako trzon zdrowo funkcjonującej i silnej gospodarki, ale zaledwie dodatek do niej. Dzięki inicjatywie Komisji Europejskiej, w dniach 6 – 14 maja miał miejsce Europejski Tydzień Małych i Średnich Przedsiębiorstw, którego zadaniem był promocja rozwoju istniejących przedsiębiorstw z tego sektora, zachęcanie do zakładania własnej działalności gospodarczej, ale także propagowanie znaczenia MSP dla całej gospodarki. Takich działań nigdy za wiele, a teraz, w czasach światowej recesji gospodarczej, o silniejszą pozycję MSP trzeba walczyć ze zdwojoną siłą.
Analizy ekonomiczne pokazują dobitnie, że małe przedsiębiorstwa wykazują lepsze wyniki finansowe niż duże przedsiębiorstwa. Zazwyczaj mali producenci uzyskują wyższy zysk w przeliczeniu na jednostkę zainwestowanego kapitału niż duże firmy i nic dziwnego, że to w nich upatruje się siły zdolnej przezwyciężyć obecne spowolnienie. Siła firm z sektora MSP tkwi w elastyczności – mogą szybciej reagować na nowe warunki rynkowe i to przy niższym koszcie.
Przedsięwzięcie wśród swoich celów miało także promocję MSP jako pomysłu na karierę dla ludzi młodych. W ostatnich latach młodzi ludzie jako wymarzoną drogę do sukcesu określają pracę i rozwój zawodowy w dużych, najlepiej międzynarodowych koncernach. Mało który deklaruję chęć założenia przedsiębiorstwa. Powodów takiego stanu rzeczy zapewne jest kilka, ale wśród najważniejszych jest zapewne niedostateczne promowanie i informowanie o zaletach takiego rozwoju zawodowego. Fundament sektora MSP – firmy usługowe, są najczęściej spotykanym typem małych przedsiębiorstw. Ich uruchomienie wymaga niewielkich nakładów pieniężnych. Na rynku jak grzyby po deszczu powstają biura doradcze, agencje marketingowe czy przedsiębiorstwa z sektora IT. Wymagają one tylko zaangażowania jednego pracownika i małego biura.
Należy zauważyć, iż pomimo faktu, że wiele przedsiębiorstw spośród tych, które powstają, co roku odnosi sukcesy, to jeszcze więcej ponosi porażki. Na sukces małych przedsiębiorstw składa się wiele elementów, takich jak ciężka praca, pragnienie osiągnięcia sukcesu czy pęd do rozwoju. Od 2004 r. Komisja Europejska w ramach wsparcia MŚP propaguje m.in. w UE zasadę „Najpierw myśl na małą skalę” oraz dąży do zmniejszenia obciążeń administracyjnych przedsiębiorstw (o 25 proc. do 2012 r.). To poważne wyzwanie, które jednak może w znaczący sposób zwiększyć konkurencyjność firm MSP i przyczynić się do rozwoju polskiej i europejskiej gospodarki. To cel, dla którego warto organizować takie przedsięwzięcia. Promocja małych i średnich przedsiębiorstw to strategia, która przynosi długofalowe i trwałe rezultaty.

Adam Szejnfeld
www.szejnfeld.pl

Brak możliwości dodania komentarza

Zaloguj się / Realizacja - Medianet (info@medianetinteractive.pl)