Arthur Schopenhauer “Wszystko, co doskonałe, dojrzewa powoli.”

Hannibal “Albo odnajdziemy drogę, albo ją zbudujemy.”

Polska Prezydencja w Unii Europejskiej

Redaktor admin on 23 Lipiec, 2010 dostępny w Wiadomości. Możesz śledzić odpowiedzi do tego wpisu poprzez RSS 2.0. Nie ma możliwości pozostawienia komentarza.

Rząd przyjął „Wstępną listę priorytetów polskiego przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej w II połowie 2011 r., przedłożona przez pełnomocnika rządu ds. przygotowania organów administracji rządowej i sprawowania przez Rzeczpospolitą Polską przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej.  

Zadanie przewodniczenia UE jest zobowiązaniem wynikającym z akcesji do UE w 2004 r. oraz szczególnym sprawdzianem efektywności i dojrzałości wszystkich państw członkowskich, niezależnie od ich rozmiaru, potencjału czy stażu w organizacji. Od polskiego przewodnictwa będzie zależeć sprawność działań UE, których efekty będzie widać w okresie dłuższym niż tylko sześć miesięcy przewodnictwa. Polska będzie także podejmować rozstrzygnięcia wpływające na życie blisko 500 milionów obywateli. Dlatego podstawowym celem polskiej prezydencji będzie zaprezentowanie się jako wiarygodnego i odpowiedzialnego partnera, który potrafi osiągać założone cele, skutecznie zarządzać sprawami UE, ułatwiać osiąganie kompromisów, efektywnie rozwiązywać problemy i stawiać czoło sytuacjom kryzysowym. W tym czasie Polska wzmocni swoje poczucie odpowiedzialności za całą UE oraz potwierdzi rolę znaczącego państwa członkowskiego. Polska, tak jak każde państwo członkowskie obejmujące prezydencję, powinna szczegółowo zaprogramować swoje działania, postawić konkretne cele i wskazać obszary priorytetowe. Programowanie prezydencji przebiega dwutorowo: z jednej strony prowadzona jest inwentaryzacja spraw, które pojawią się w kalendarzu UE w II połowie 2011 r., z drugiej strony – identyfikowane są obszary zainteresowania polskiej prezydencji. Dokument „Wstępna lista priorytetów…” całościowo obejmuje dotychczasowe prace nad programem przewodniczenia UE. Do rozpoczęcia polskiej prezydencji można się jeszcze spodziewać zmian wynikających m. in. z dynamicznej agendy europejskiej. Przyjęcie przez Radę Ministrów dokumentu nie oznacza podjęcia wiążącej decyzji w sprawie priorytetów polskiego przewodnictwa, lecz wyznacza możliwe dalsze kierunki działania administracji.

Polska prezydencja planuje poświęcić szczególną uwagę następującym obszarom:

Wieloletnie Ramy Finansowe 2014-2020

Negocjacje unijnego budżetu na lata 2014-2020 będą kluczowym czynnikiem stanowiącym o sukcesie polskiego przewodnictwa. Na czas polskiej prezydencji przypadnie etap dogłębnej analizy propozycji Komisji Europejskiej i identyfikacji głównych zagadnień negocjacyjnych. Rozmowy na ten temat rozpoczną się w połowie 2011 r. i będą trwały do drugiej połowy 2012r.

Stosunki ze Wschodem

Wspólnie z Wysokim Przedstawicielem Unii Europejskiej do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, Polska będzie promować tematykę powiązaną z polityką wschodnią. W relacjach z krajami objętymi Partnerstwem Wschodnim polska prezydencja będzie dążyć do zawierania umów stowarzyszeniowych, tworzenia stref wolnego handlu z UE, dokonania postępu w liberalizacji wizowej i handlowej oraz zintensyfikowania współpracy gospodarczej.

Rynek wewnętrzny

W dobie kryzysu Unia szuka wzrostu gospodarczego – polska prezydencja będzie postulować wzmocnienie rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w którym tkwi niewykorzystany potencjał dla wzrostu unijnej gospodarki. Rozwijanie rynku wewnętrznego UE to kontynuowanie działań na rzecz swobodnego przepływu towarów, osób, usług i kapitału. Polskie działania będą się koncentrować m.in. na rozpoczęciu dyskusji nad pogłębianiem liberalizacji usług na rynku wewnętrznym, regulacjach dotyczących sektora finansowego lub znoszeniu barier w handlu.

Wzmocnienie zewnętrznej polityki energetycznej Unii Europejskiej

Polska proponuje pogłębioną dyskusję na temat nowych rozwiązań legislacyjnych i pozalegislacyjnych, które pozwolą zachować konkurencyjność europejskiego sektora energetycznego. Na forum Rady i Komisji Europejskiej odbędzie się debata na temat obecnych rozwiązań i nowych kierunków działania Unii Europejskiej w obszarze rynku energii. Chcemy wypracować, w oparciu o nowe zapisy Traktatu Lizbońskiego, mechanizmy prowadzenia solidarnej i konkurencyjnej zewnętrznej polityki energetycznej.

Wspólna polityka bezpieczeństwa i obrony

Wspólnie z Wysokim Przedstawicielem Unii Europejskiej do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, polska prezydencja będzie dążyć do podniesienia sprawności UE w sferze zarządzania kryzysowego, pogłębienia współpracy państw członkowskich w dziedzinie obronności oraz zapewnienia partnerstwa z NATO.

Pełne wykorzystanie kapitału intelektualnego Europy.

Inteligentny, zrównoważony i sprzyjający włączeniu społecznemu wzrost gospodarczy będzie możliwy jedynie przez pełne wykorzystanie wszystkich możliwości społeczno-gospodarczych, jakie tkwią w poszczególnych państwach członkowskich. Dzięki temu będzie możliwe zapewnienie dalszej spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej Unii Europejskiej. Polska prezydencja chce wypełnić tę lukę poprzez podjęcie tematu kapitału intelektualnego na forum Unii Europejskiej.

Dodatkowym ważnym elementem programu będą inicjatywy o silnym wydźwięku społeczno-ekonomicznym: Europejski Rok Wolontariatu, Europejski Kongres Kultury, podjęcie problematyki osób niepełnosprawnych, Forum Rynku Wewnętrznego. Polska prezydencja będzie ponadto realizować bieżącą agendę europejską, w tym tak ważne kwestie jak kontynuacja debaty o zarządzaniu gospodarczym czy dalsze rozszerzenie Unii Europejskiej (możliwe podpisanie Traktatu Akcesyjnego z Chorwacją). W toku dalszych prac administracja rządowa opracuje, we współpracy z Danią i Cyprem, 18-miesięczny program trio. Ostateczny program polskiej prezydencji zostanie zaprezentowany w czerwcu 2011 r.

Brak możliwości dodania komentarza

Zaloguj się / Realizacja - Medianet (info@medianetinteractive.pl)