Rada Ministrów przyjęła projekt zmian do Programu Rozwoju Edukacji na Obszarach Wiejskich na lata 2008-2013.
Do programu wprowadzono zapisy, które tworzą lepsze warunki do rozwijania talentów i zainteresowań zdolnych uczniów mieszkających na wsi i obszarach wiejskich. Zwrócono w nim uwagę na potrzebę unowocześnienia wiejskich bibliotek i czytelni szkolnych, z wykorzystaniem nowych mediów, np. internetu. Placówki te powinny w większym stopniu stawiać na rozwój i modernizację cyfrową. Do programu włączono zapisy stanowiące podstawę do zapewnienia właściwej edukacji i opieki maluchom do 3 roku życia.
Monitorowanie programu pozwala stwierdzić, że dzięki jego realizacji wzrośnie upowszechnienie wychowania przedszkolnego na obszarach wiejskich w grupie 3-5 lat do poziomu 62,4 proc. w 2013 r. Pierwotnie planowano, że w 2013 r. ten wzrost osiągnie 50 proc., a poziom ten został już przekroczony w 2011 r. (obecnie w przedszkolach jest 52,1 proc.). Prognozuje się też zwiększenie odsetka gospodarstw na wsi mających komputer – do 72 proc. w 2013 r. Wcześniej zakładano, że komputery będą w 60 proc. gospodarstw.
Po zmianach niektóre działania programu otrzymają następujące brzmienie:
• „Udoskonalenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach wiejskich (zajęcia rozwijające uzdolnienia, dydaktyczno-wyrównawcze, korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, terapeutyczne oraz zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej)”. W aktualnym działaniu zajęcia rozwijające zastąpiły terapeutyczne i psychologiczne, a ponadto działanie to uzupełniono o zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu, a także planowaniem kształcenia i kariery zawodowej.
• „Wykorzystanie technologii informatycznych w celu upowszechnienia różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym wsparcia, rozwoju i promocji poradnictwa zawodowego na obszarach wiejskich”. Dotychczasowe działanie zmodyfikowano, aby szkoły mogły wspierać uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych bez konieczności tworzenia etatów doradców zawodowych.
• „Zwiększanie dostępu do szerokopasmowego internetu i przeciwdziałanie zjawisku wykluczenia cyfrowego w placówkach zaspokajających potrzeby edukacyjne, kulturalne i społeczne wsi, a także sprzyjanie udostępnianiu bibliotek i czytelni szkolnych oraz sal sportowych i boisk szkolnych mieszkańcom wsi”. W tym przypadku obecne działanie (Sprzyjanie udostępnianiu bibliotek i czytelni szkolnych oraz sal sportowych i boisk szkolnych mieszkańców wsi) uzupełniono o zapisy związane ze zwiększeniem dostępu do internetu i przeciwdziałaniem wykluczeniu cyfrowemu.
• „Wspieranie rozwoju poradnictwa oraz innych, niż przedszkola i oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, form wychowania przedszkolnego dla dzieci w wieku do 5 lat oraz form opieki dla dzieci w wieku do lat 3”. Działanie rozszerzono o fragment: „form opieki dla dzieci w wieku do lat 3”. W efekcie powstało nowe działanie: „Rozwój form opieki na dziećmi w wieku do lat 3, o których mowa w ustawie z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3”. To z kolei oznaczało konieczność dopisania do podmiotów realizujących to zadanie ZUS-u do podmiotów realizujących to zadanie jako jednostki opłacającej składki za nianie.
Przewidziano także nowe działanie, które uwzględnia system dodatków (do zasiłku rodzinnego) dla dzieci w związku z edukacją. Przyznawany będzie dodatek z tytułu podjęcia przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania (np. zamieszka w internacie) – 90 zł miesięcznie, a także dodatek na dojazd do szkoły w innej miejscowości – 50 zł miesięcznie na dziecko.
Przewidziano także dodatek z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego i rocznego przygotowania przedszkolnego – 100 zł (wypłacany raz w roku). Będzie można także otrzymać dodatek na kształcenie i rehabilitację dziecka niepełnosprawnego do ukończenia przez nie 5. roku życia – 60 zł miesięcznie oraz dodatek na niepełnosprawne dziecko w wieku powyżej 5 roku życia do ukończenia przez nie 24 lat – 80 zł miesięcznie.
Do programu dodano także działania mające na celu zwiększenie efektów projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego, których jednym z przykładów może być sieć 400 centrów kształcenia na odległość założonych w całej Polsce, będących rezultatem działania: “Centra Kształcenia na Odległość”.
Wszystkie zmiany wprowadzone do programu nie spowodują wydatkowania dodatkowych środków budżetowych.