Arthur Schopenhauer “Wszystko, co doskonałe, dojrzewa powoli.”

Hannibal “Albo odnajdziemy drogę, albo ją zbudujemy.”

Ustawa deregulacyjna II.

Redaktor admin on 15 Lipiec, 2011 dostępny w Wiadomości. Możesz śledzić odpowiedzi do tego wpisu poprzez RSS 2.0. Nie ma możliwości pozostawienia komentarza.

 

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o redukcji niektórych  obowiązków dla obywateli i przedsiębiorców. Projekt ustawy zawiera przepisy, które przyczynią się m.in. do  usunięcia barier prawnych oraz redukcji niektórych uciążliwych i  kosztownych obowiązków administracyjnych nakładanych na firmy i  obywateli. Jest to tzw. druga ustawa deregulacyjna, wychodząca  naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców i wprowadzająca dalsze  ułatwienia w prowadzeniu działalności gospodarczej. Pierwsza ustawa  deregulacyjna, która weszła w życie 1 lipca, umożliwia m.in. składanie  w urzędach oświadczeń zamiast zaświadczeń, odpisów i wypisów. Najważniejsze propozycje zmian, to:

  • Niewliczanie zobowiązań z tytułu realizacji projektów partnerstwa publiczno-prywatnego do długu publicznego i deficytu  sektora finansów publicznych. W przypadku odpowiedniego podziału ryzyk między podmiot publiczny i  partnera prywatnego, zobowiązania z tytułu PPP nie będą obciążały  bilansów podmiotów publicznych, co zwiększy atrakcyjność wykorzystania  partnerstwa publiczno-prywatnego i zachęci podmioty do realizacji inwestycji w tej formule.

 

  • Likwidacja „Monitora Polskiego B”, i tym samym zniesienie  obowiązku ogłaszania w nim sprawozdań finansowych. Oznacza to, że przedsiębiorcy zwolnieni zostaną z kosztownego  obowiązku publikacji sprawozdania finansowego w tym dzienniku (obecnie  ok. 771 zł brutto za stronę).

 

  • Skrócenie okresu przedawnienia – z 10 do 5 lat – należności z  tytułu składek wobec ZUS i KRUS. Rozwiązanie to zmniejszy koszty administracyjne ponoszone przez  przedsiębiorców i innych płatników.

 

  • Wydłużenie okresu wykorzystania przez pracownika zaległego  urlopu – z 31 marca do 31 lipca roku następnego. Korzyści z tego rozwiązania będzie miał pracownik i pracodawca.  Pracodawcy umożliwi to lepszą organizację pracy w firmie, a  pracownikowi ułatwi zorganizowanie wypoczynku  wiosennego lub letniego.

 

  • Zniesienie obowiązku uzyskiwania opinii rzeczoznawców od BHP w  kwestii projektów budowy lub przebudowy obiektów. Pracodawca nadal będzie miał obowiązek zapewnienia odpowiednich  warunków pracy w obiektach budowanych lub przebudowywanych, natomiast  dodatkowo będzie mógł skorzystać z opinii rzeczoznawcy z dziedziny BHP  (nie będzie to obligatoryjne).

 

  • Wydłużenie terminu składania deklaracji na podatek od  nieruchomości – z 15 stycznia na 31 stycznia każdego roku. Rozwiązanie to poprawi sytuację podatników, szczególnie tych, którzy  posiadają nieruchomości na terenie kilku gmin, bo zyskają oni więcej  czasu na wypełnienie deklaracji.

 

  • Umożliwienie organizacjom pracodawców i związkom zawodowym  występowania do ministra finansów o dokonanie ogólnych interpretacji  podatkowych, w przypadku stwierdzenia rozbieżności w zakresie  niejednolitego  stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe i  organy kontroli skarbowej. W przypadku wystąpienia ww. rozbieżności, minister finansów będzie  zobowiązany do wydania ogólnej interpretacji podatkowej. Jeśli jednak  minister finansów stwierdzi, że nie występują rozbieżności dotyczące  niejednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe i  kontroli skarbowej, a tym samym nie ma podstaw do wydania  interpretacji ogólnej, powinien rzeczowo uzasadnić to wnioskującemu.

 

  • Zmniejszenie częstotliwości przekazywania przez płatnika ubezpieczonemu informacji o zapłaconych za niego składakach do ZUS i  NFZ – nie będą one przekazywane, co miesiąc, ale raz na rok lub – na  żądanie pracownika – częściej. Obecny comiesięczny pisemny obowiązek informowania pracowników o  odprowadzonych składakach jest szczególnie uciążliwy dla średnich i  dużych firm. Chodzi zwłaszcza o znaczne koszty związane z  przygotowaniem i drukiem formularzy ZUS RMUA.

 

  • Skrócenie okresu przechowywania – z 10 do 5 lat – kopii deklaracji rozliczeniowych i imiennych raportów miesięcznych oraz  dokumentów korygujących ww. obowiązek przechowywania dokumentów ubezpieczeniowych przez 10 lat oznaczał uciążliwe i kosztowne obowiązki dla przedsiębiorców i innych  płatników. Skrócenie tego okresu oznacza mniejsze koszty  administracyjne.

 

  • Obniżenie opłaty skarbowej za dokonanie wpisu do rejestru  przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych. Opłata zostanie obniżona z 6713 do 1000 zł. Jej obecna wysokość jest  nieuzasadniona, zwłaszcza w porównaniu z opłatą za wpis do oddziału  Krajowego Rejestru Sądowego, a ponadto stanowi ona pewne ograniczenie  w tworzeniu przedstawicielstw. Projekt zawiera też inne przepisy  dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce przez firmy  zagraniczne.

 

  • Umożliwienie stosowania do wyrobów akcyzowych procedur  uproszczonych, o których mowa w przepisach prawa celnego. Prawo do szerszego wykorzystywania procedur uproszczonych wobec  wyrobów akcyzowych ułatwi prowadzenie działalności firmom, które je  importują i eksportują. Nowe przepisy mają obowiązywać od 1 stycznia 2012 r., z wyłączeniem  niektórych regulacji, dla których datę wejścia w życie określono na 1 stycznia 2013 r.

Brak możliwości dodania komentarza

Zaloguj się / Realizacja - Medianet (info@medianetinteractive.pl)